آموزش

وظایف کاری مدیران دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ

شاید تا به حال کلماتی مانند CTOیا COOیا CAO,و.. شنیده باشید این کلمات نوشته اختصاری مدیران دیجیتال مارکتینگ در بخش های مختلف است که در این مقاله بیشتر با ان ها اشنا میشویم

مدیر عامل یا CEO 

از مدیران دیجیتال مارکتینگ مدیر عامل یا (CEO: Chief Executive Officer) بالاترین سِمت در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ است که مسئول اتخاذ تصمیمات مدیریتی است و مسئول اجرای برنامه‌ها، سیاست‌های موجود، بهبود قدرت مالی شرکت، حمایت از تحول مداوم کسب‌وکار و تنظیم استراتژی آینده است.

CEO مخفف چیست؟

اکنون توضیح می‌دهیم CEO مخفف چیست و چه کسی CEO نامیده می‌شود. مدیر ارشد اجرایی یا CEO که مخفف Chief Executive Officer است، کارمند بالارتبه‌ی سازمان است. علی‌رغم اینکه CEO توسط سهام‌داران انتخاب می‌شود، چون برای شرکت کار می‌کند کارمند به‌حساب می‌آید، اما کارمندی معمولی نیست؛ CEO مسئولیت‌ها و تأثیراتی قابل‌توجه در شرکت دارد. 

ناگفته نماند که CEO در سازمان‌هایی با ساختاری سالم از حاکمیت شرکتی (Corporate Governance) رهبری با قدرت مطلق و غیرقابل‌ کنترل و دارای اختیار مهارنشدنی نیست. CEO مستقیماً به هیئت‌مدیره‌ی (Board of Directors) شرکت، که اعضایش را سهام‌داران برمی‌گزینند، گزارش می‌دهد و در نهایت هم به همان‌ها پاسخگوست.

مسئولیت‌های ویژه‌ی CEO، در هر شرکت تفاوت دارد، اما در کل CEO مسئول موفقیت یا شکست نهایی سازمان به حساب می‌آید.

نقش مدیر عامل در مدیران دیجیتال مارکتینگ

مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ باید دارای درک قوی از استراتژی‌ها و ابزارهای بازاریابی فعلی باشد، همچنین قادر به هدایت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ یکپارچه(با هدف مشترک) از زمان شروع کار تا زمان اجرا با در نظر گرفتن بودجه اختصاصی باشد. مدیران دیجیتال مارکتینگ با تیم بازاریابی، پشتیبانی و فروشندگان، برای راه‌اندازی به موقع یک کمپین، کار می‌کنند.

مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ

مدیر ارشد عملیاتی (COO)

بعد از CEO در رده بندی مدیران دیجیتال مارکتینگ مدیر ارشد عملیاتی (COO) یک مدیر اجرایی ارشد می‌باشد که مسئول نظارت بر فعالیت‌های عملیاتی یک شرکت است. افراد در این نقش معمولاً به مدیرعامل یا مدیر ارشد اجرایی (CEO) گزارش می‌دهند و به عنوان رهبر دوم برای کسب و کار عمل می‌کنند.

اگر شرکت مدیر ارشد عملیاتی داشته باشد، این فرد احتمالاً از جزئیات کسب و کار و صنعت آگاه است و اغلب مسئول اطمینان از عملکرد صحیح مدل عملیاتی شرکت می‌باشد.

مدیر ارشد عملیاتی باید بداند که چگونه عملکردهای کلیدی شرکت (از جمله محصول، امور مالی، بازاریابی، خدمات) با هم کار می‌کنند تا ضمن دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار، تجربه مثبتی را به مشتری ارائه دهند.

COO مخفف چیست؟

coo مخفف چیست؟ در پاسخ باید بگوییم مخفف Chief Operating Officer است که به مدیر عملیاتی گفته می شود. هیچ ceo یا مدیر عاملی نباید روی کارهای داخلی شرکت تمرکز کند و او باید تنها در تصمیم گیری های نهایی شرکت کند از همین رو هر مجموعه ای به یک مدیر داخلی یا coo نیاز دارد.

نقش مدیر ارشد عملیاتی در کسب و کار چیست؟

بسته به ترجیح CEO، مدیر ارشد عملیاتی اغلب امور داخلی شرکت را مدیریت می‌کند، در حالی که CEO به عنوان چهره عمومی شرکت عمل نموده و در نتیجه کلیه ارتباطات بیرونی را تحت نظر دارد.

به جای داشتن یک یا دو مجموعه مهارت، اکثر مدیران ارشد عملیاتی موفق دارای استعدادهای چندوجهی هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با وظایف مختلف سازگار شوند و طیف وسیعی از مسائل را حل کنند.

در بسیاری از موارد، مدیر ارشد عملیاتی (COO)در دیجیتال مارکتینگ به طور خاص برای تکمیل مجموعه مهارت‌های CEO فعلی انتخاب می‌شود. در یک موقعیت کارآفرینی، مدیر ارشد عملیاتی اغلب تجربه عملی بیشتری نسبت به مدیرعامل موسس دارد، که ممکن است مفهومی عالی ارائه کرده، اما فاقد دانش برای راه‌اندازی یک شرکت و مدیریت مراحل اولیه توسعه آن باشد.

در نتیجه، مدیران ارشد عملیاتی اغلب استراتژی‌های عملیاتی را طراحی کرده، سیاست‌ها را به کارکنان ابلاغ نموده و به منابع انسانی (HR) در ایجاد تیم‌های اصلی کمک می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مدیر فنی یا CTO

مدیران دیجیتال مارکتینگ :مدیر فنی یا CTO از واژه Chief Technology Officer گرفته شده است معنای مدیر ارشد فنی است.مهم‌ترین وظیفه مدیر ارشد فنی یا CTO در سازمان نظارت و پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌های فنی و مدیریت تیم‌های فنی است. مدیر فنی یا CTO  فردی با دانش فنی و تجربه بالا هست که مسئولیت همه تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و پیاده‌سازی‌های مربوط به بخش‌های فنی رو در یک سازمان به عهده داره.

تجربه CTO به اندازه‌ای هست که می‌تونه راهکارهای فنی را برای بهبود فرایندهای کسب‌و‌کار، افزایش بهره‌وری و کارایی و کاهش هزینه مشتری‌ها، تامین‌کننده‌ها و کارمندان درون سازمان تدوین کند.

این دسته از مدیران دیجیتال مارکتینگ بالاترین مقام اجرایی فناوری در یک شرکت به حساب می‌آید و واحد فناوری یا مهندسی را در یک سازمان مدیریت می‌کند. مدیر ارشد فنی یا فناوری، خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های لازم را توسعه می‌دهد تا در سازمان از فناوری برای بهبود محصولات و خدماتی استفاده شود که بر مشتریان نهایی متمرکز هستند. علاوه‌بر این، CTO خط‌مشی‌هایی را برای افزایش درآمد شرکت خلق می‌کند و «تحلیل هزینه و فایده» (Cost-Benefit Analysis) و «تحلیل بازگشت سرمایه» (Return on Investment Analysis) را انجام می‌دهد.

مدیر ارشد تجزیه و تحلیل یا CAO

تعریف CAO

از مدیران دیجیتال مارکتینگ تحلیل داده ها بر عهده Chief Analytics Officer یا (CAOمدیر ارشد تحلیل داده یکی از مدیران ارشد در سازمان می باشد که وظیفه تحلیل داده های سازمانی را برعهده دارد. این سمت نیز از جمله جایگاه های سازمانی است که عمر زیادی از ایجاد آن در سازمان ها نگذشته است.

نقش CAO

CAO به منظور انجام تحلیل ها و ایجاد مدل های هوش تجاری بر جمع آوری داده های شرکت و کاربرد آن ها نظارت دارد. این مدیر در کنار مدیر فناوری اطلاعات فعالیت می کند تا بتواند راحت تر زیرساخت مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل را ایجاد کند. ایجاد انبارهای داده، چارچوب‌ های مدیریتی، حاکمیت داده و نظارت بر ابزارهای گزارش‌ دهی و تصویرسازی از دیگر مسئولیت هایی است که ممکن است بر مدیر ارشد آنالیز محول شود.

مسئولیت CAO

مسئولیت های کلیدی مدیر ارشد تجزیه و تحلیل عبارتند از:

  • مدیر ارشد تجزیه و تحلیل بر توابع تحلیلی، از جمله آنالیز داده و علم داده نظارت می کند. نقش این سمت تعیین اولویت های استراتژیک برای توابع و شناسایی فرصت های تجاری جدید بر اساس داده هاست.
  • همکاری با سایر مدیران دیجیتال مارکتینگ. ایجاد تحول در کسب و کار با استفاده از دانش داده ها مستلزم همکاری نزدیک مدیر ارشد آنالیز با بخش تجارت و فناوری اطلاعات است تا توانایی درک درست نیازهای شرکت، ایجاد ارزش تجاری و اشتراک نتایج با سایر مدیران را به دست آورد.
  • ایجاد قابلیت های تحلیلی. مدیر ارشد تجزیه و تحلیل مسئول تعریف و هدایت برنامه های آنالیز و هوش تجاری است. توانایی ارزیابی وضعیت فعلی داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها، توسعه استراتژی تحلیلی، به کارگیری فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت داده ها و ایجاد و اجرای نقشه راه توسعه محصولات، از جمله وظایف کاری این مدیر ارشد است.
CAO در دیجیتال مارکتینگ

مدیر ارشد اطلاعات یا CIO

CIO کیست؟

CIO به مدیر ارشد فناوری اطلاعات گفته می‌شود. وظایف شخص CIO با CTO یا مدیر ارشد فنی متفاوت است. Rod De Vos می‌گوید، مدیران ارشد اطلاعات، افراد، فرآیندها، ترتیب کارها، امور مالی، ریسک‌ها و استراتژی کلی را مدیریت می‌کنند. «مدیر ارشد فناوری اطلاعات موفق فردی است که بتواند هم در زمینه کسب‌وکار هم فناوری باهوش باشد. کسی که می‌تواند به یک تیم ساختاری منظم داده و به آن‌ها انگیزه بدهد. آن‌ها باید بتوانند اولویت‌ها را مشخص کنند.»

وظایف CIO در مدیران دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در دنیای امروز  CIO در دیجیتال مارکتینگ ها نقش مهمی در نوسازی و تحول دیجیتال شرکت‌ها ایفا می‌کنند. فناوری‌های جدید و تغییرات مداوم، چالش‌های جدیدی برای این نقش ایجاد کرده است و به همین دلیل، تخصص فنی در کنار هوش تجاری برای موفقیت CIO ضروری است. به عبارتی دیگر، تمام مسئولیت‌های یک CIO در دیجیتال مارکتینگ با یادگیری مهارت‌های اجتماعی و مدیریتی برای ایجاد تغییر در سازمان گره خورده است.

CIO مجموعه‌ای از نقش‌ها را در سازمان‌ها بر عهده دارد. او باید تصمیمات اجرایی در رابطه با مواردی چون خرید تجهیزات فناوری اطلاعات از تولیدکننده‌ها یا ساخت سیستم‌های جدید را بگیرد. هم‌چنین CIO باید توانایی سازمانی قوی داشته باشد، این ویژگی به طور خاص مربوط به این دلیل است که او باید بتواند میان نقش‌های مختلف برای بدست آوردن مزیت رقابتی و حفظ منافع کارکنان سازمان تعادل ایجاد کند.

CIOها بین مدیران دیجیتال مارکتینگ وظیفه‌ی استخدام را نیز بر عهده دارند، بنابراین مهم است که بهترین افراد را برای موقعیت‌های شغلی موجود در سازمان انتخاب کنند. CIOها باید به طور مستقیم استراتژی‌ها و سیاست‌های فناوری اطلاعات سازمان را برنامه‌ریزی و تدوین کنند. هر دوی این موارد برای حفاظت از سازمان در کوتاه مدت و بلند مدت و نیز فرایند تعیین استراتژی برای آینده مورد نیاز است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف CIO اشاره می‌شود:

  • ایجاد مزیت رقابتی در سازمان
  • نظارت بر توسعه پلتفرم‌های خدمات مشتری
  • ایجاد خط مشی‌ها، استراتژی‌ها و استانداردهای فناوری اطلاعات
  • توسعه و تصویب بودجه فناوری
  • مدیریت سرمایه‌گذاری در IT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *