آموزش

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ هنگامی که شما در اینترنت به دنبال محصول خود هستید جالب است بدانید که در چنین حالتی شما بخشی از روند جدیدی در بازاریابی هستید که بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ یا «Inbound Marketing» نامیده می‌شود.

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

«بازاریابی درونگرا» (Inbound Marketing) را می‌توان نوعی استراتژی جدید دانست که بر جذب، آموزش و توانمندسازی مشتریان تمرکز دارد. درواقع در این روش از بازاریابی، تمام موارد فوق با استفاده از محتوای مرتبط به منظور راهنمایی و آمادگی مشتریان برای خرید یا استفاده از خدماتی خاص ارائه می‌شود.

بازاریابی درونگرا شکلی از بازاریابی است که در آن گفتگوی مخاطب با کسب و کار یا برند، از طرف مخاطب آغاز می‌شود. اگر مجموعه‌ی فعالیت‌های شما به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته باشید، بازاریابی شما از جنس درونگرا [یا جاذبه‌ای] است

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ از چهار گام اصلی تشکیل شده است :

  1. جذب
  2. تبدیل
  3. نهایی کردن خرید
  4. خوشحال کردن مشتری

مرحله‌ی جذب (Attract)

از آنجایی که مخاطبان بسیاری در دنیای واقعی و فضای مجازی وجود دارد، طبیعتا هر کسب‌وکاری برای موفق شدن باید گروه مخاطبان خود را انتخاب کند و بازاریابی خود را به آن گروه خاص معطوف سازد. در نتیجه هدف جذب کسانی است که بیشترین احتمال را برای تبدیل به لید یا سرنخ فروش و در نهایت مشتریان خوشحال و راضی دارند. یکی از بهترین روش‌های جذب این افراد در بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ، تولید محتواست.

برای این کار لازم است ابتدا کلمات کلیدی متناسب با کسب‌وکارتان را که مخاطبان‌ در گوگل جستجو می‌کنند، انتخاب کنید و با توجه به آن کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوای خود را بنویسید و شروع به کار کنید. با انتشار محتوای درست و موردنیاز کاربر در زمان و مکان مناسب می‌توانید او را با کسب‌وکار خود آشنا کنید و ترافیک وب‌سایت‌‌تان را افزایش دهید.

جذب

مرحله تبدیل (Convert)

پس از جذب مخاطب و آشنایی او با برند شما، نیاز است که ارتباط خود را با او افزایش دهید. به طور مثال می‌توانید با استفاده از صفحات فرود مختلف (Landing Pages) یا بازاریابی ایمیلی از او دعوت کنید تا کاری را انجام دهد. می‌توانید از فرم اطلاعات تماس استفاده کنید و از بازدیدکننده‌ی صفحه‌ی وب‌سایت خود بخواهید آن را تکمیل کند.

هر چه بیشتر با بازدیدکننده‌ی وب‌سایت خود ارتباط بگیرید، از دغدغه‌ها و نیازهای او بیشتر با خبر می‌شوید و می‌توانید محصولات و خدمات بهتر و پرکاربردتری تولید کنید و در اختیار او بگذارید. تولید محتوای موثر و موردنیاز کاربر به بازنشر محتوای شما نیز کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ‌های فروش (Lead) افزایش یابد.

بیشتر بدانید:15تا ازاصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل

مرحله نهایی کردن خرید (Close)

در گام سوم سعی بر این است با ارائه‌ی خدمات و محصولات متناسب با علایق و نیازهای سرنخ‌های فروش شما، آن را از یک سرنخ فروش به خریدار تبدیل کنید. زمانی که او از شما خرید می‌کند و سرمایه‌ای را به کسب‌وکار شما بازمی‌گرداند، می‌توانید او را از گروه سرنخ فروش به گروه مشتری انتقال دهید. می‌توانید با ارائه‌ی خدمات ویژه و کد تخفیف فرایند انتقال لید به مشتری را آسان‌تر کنید و سرعت آن را افزایش دهید.

در این مرحله تیم CRM می‌تواند با بررسی رفتار کاربران مختلف و بازدیدهایی که از صفحات گوناگون انجام داده‌اند، نیازهای آن‌ها را شناسایی کند و محصولات مرتبط با هر یک را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

برای مــثال ، می‌توانید در انتهای متن با قرار دادن لینکی، کاربر را به صفحه‌ی محصولات راهنمایی کنید. به او فرصت دهید محصولات شما را ببیند و اگر سوال یا مشکلی دارد، با پشتیبانی در میان بگذارد. با همراهی او طی فرایند خرید، تجربه‌ی ماندگار یک خرید خوب را به او هدیه بدهید.

مرحله خوشحال کردن مشتری (Delight)

بهترین اتفاق در فرایند بازاریابی درونگرا و برونگرا زمانی رخ می‌دهد که مشتری‌های شما همانند تیم بازاریابی عمل کنند و محصولات و خدمات شما را به اطرافیان خود معرفی کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در این مرحله بتوانید از یک مشتری معمولی، یک مشتری راضی و خوشحال بسازید و او را از مشتری به ترویج‌دهنده‌ی محصول خود تبدیل کنید.

برای این کار لازم است حس یک خرید خوب را در طی فرایند و عبور از مرحله‌ی اول تا به اینجا به او انتقال دهید. در نتیجه کاربر دوباره برای رفع نیاز خود به شما مراجعه می‌کند، برندتان را به دوستانش پیشنهاد می‌دهد و به مرحله‌ی بازاریابی دهان به دهان می‌رسد.

لید به مشتری تبدیل شد و در این مرحله باید سعی کنید با ارائه‌ی خدمات پس از فروش مناسب همواره او را از خرید انجام‌شده راضی نگه دارید. البته لازم به ذکر است که خوشحال کردن مشتری به در نظر گرفتن نیازها و علایقش در تمام مراحل بستگی دارد و صرفا محدود به خدمات پس از فروش نمی‌شود. سعی کنید با در تمام مراحل او را یاری کنید تا وقتی خرید به اتمام می‌رسد، از همکاری با شما حس خوبی داشته باشد.

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مزایای بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر به مخاطب درست در مکان درست دسترسی داشته باشین، میتونین ترافیک با کیفیت و هدفمندی رو به سمت وب سایت تان هدایت کنید 

با تمرکز روی استراتژی بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ می‌تونین به این مخاطبین دسترسی پیدا کنین و برای دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال خود، مشتریان هدف رو جذب کنین. این شیوه می‌تونه برای رویکردهای دیگه مثل تبلیغ پولی برای افزایش ترافیک که معمولا نرخ تبدیل خیلی پایینی دارن، جایگزین خیلی خوبی محسوب بشه.

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ گرون ترین یا پرتقاضاترین استراتژی نیست و به همین دلیلم خیلی محبوبه! اما در این شیوه نیاز به تعهد و هوش تجاری دارین. اما واقعا چرا باید از این روش و استراتژی استفاده کنین؟ مزایایی که یک برنامه ریزی موفق به شما میده خیلی بیشتر از زحمتیه که برای اون کشیدین و این خیلی عالیه. در ادامه به مزایای این شیوه بازاریابی اشاره می‌کنیم.

1 – هزینه جذب مشتری پایین تر

هزینه جذب مشتری یا CAC یک KPI خیلی مهمه که به شما نشون میده شرکتتون برای جذب هر کدوم از مشتری‌های جدید چقدر هزینه می‌کنه. یک استراتژی بازاریابی درونگرای موفق عملکردتون رو در تمامی مراحل جذب، تعامل و خشنودی بهبود میده و در عین حال نیازی به افزایش آنچنانی بودجه وجود ندارد.

معمولا با صرف هزینه برابر و در اغلب مواقع کمتر نسبت به بازاریابی سنتی، می‌تونین نتایج بهتری رو کسب کنین. این یعنی هزینه CAC هر ماه کمتر و کمتر میشه و در نتیجه تبدیل مخاطب به مشتری آسون تر و ارزون تر میشه.

2 – آگاهی برند بالاتر

اکثر مواقع اگر اولین برندی باشین که در ذهن فرد حضور پیدا می‌کنین شانس برنده شدنتون در رقابت خیلی بالا میره. حتی وقتی این فرد هنوز به یک سرنخ تبدیل نشده، حضور شما باعث افزایش آگاهی از برند و موندگاریتون در ذهن فرد میشه.

3 – ردیابی آسان تر نتایج

فرض کنین از آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون استفاده کردین، چطور میخواین موفقیت استراتژیتون رو اندازه گیری کنین؟ چه تعدادی از مخاطب‌ها به برندتون دسترسی پیدا کردن؟ چه تعدادی تبلیغات رو نگاه کردن؟ چه تعدادی از این سرنخ‌ها به مشتری تبدیل شدن؟ ردیابی آسون نتایج یکی از مزایای مهم بازاریابی درونگرائه که باعث شده خیلی از شرکت‌ها بازاریابی سنتی رو کنار بذارن.

شاخص‌های عملکردی یا KPI که در خصوص میزان تعامل با محتوا و پروفایل‌های شبکه اجتماعی وجود داره این امکان رو میسر کرده که پیامتون رو به بهترین شکل ارائه بدین و میزان تاثیرگذاریش روی مخاطب رو بررسی کنین.

علاوه بر این، در عصر اطلاعات افرادی که میدونن چطور اعداد و ارقام رو تحلیل کنین و با توجه به اون استراتژی‌ها رو تغییر بدن و از ترندها پیروی کنن، موفقیت‌های چشمگیری رو به دست میارن. ترکیبی از هوش و همدلی برای برقراری ارتباط و تعامل با افرادی که برای کسب و کارتون مهمن، مورد نیاز خواهد بود.

4 – افزایش اعتماد

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ در واقع در این مفهوم خلاصه میشه که شما باید اطلاعاتی که مشتری بالقوه لازم داره رو به شکلی خلاق و درگیرکننده بهش ارائه بدین. قرار نیست در هر فرصتی به فروش محصول یا خدماتتون اصرار داشته باشین.

با استفاده از بازاریابی درونگرا برند شما به عنوان یک منبع مفید و قابل اعتماد شناخته میشه و احتمالا مخاطبینتون در فرصت مناسب خودشون برای خرید اقدام می‌کنن

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی می شود؟

بازاریابی درون گرا در دیجیتال مارکتینگ به صورت یک استراتژی جامع شامل محتوای هدفمند و جذاب، پشتیبانی عالی قبل و بعد از فروش، عملکرد پیوسته برای جذب مخاطبین هدف، پیاده سازی میشه و در تمام مراحل سفر مشتری بر روی جلب رضایت مخاطب تمرکز می‌کنه.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *