آموزش

نقش بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ یا SMM که مخفف Social Media Marketing است یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است. در این مقاله بیشتر در مورد ان توضیح داده ایم

بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است.SMM که مخفف عبارت  Social Media Marketing که به معنای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌وکار خود رونق ببخشید.

با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب‌وکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آیا به بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ یا SMM نیاز است؟

هزینه مارکتینگ در رسانه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید؟ با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تمامی کسب‌وکارها ازبازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ بهره نمی‌برند، اما در کسب‌وکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسب‌وکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. به‌ صورت کلی می‌توان گفت که کسب‌وکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:

  • برندهای معروف
  • محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی
  • محصولات مربوط به کودکان
  • کالاهای لوکس
  • فروشگاه‌های بزرگ آنلاین
  • و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات دارند.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

دسترسی به خیل عظیم مخاطبان

یکی از اصلی‌ترین مزیتی که بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ را در بین صاحبین کسب وکار محبوب کرده است، این است که با استفاده از این رسانه‌ها می‌توانند به تعداد زیادی مخاطب هدف، دسترسی داشته باشند. در این روش بازاریابی می‌توانید با میلیون‌ها کاربر ارتباط برقرار کرده و برند خود را به آن‌ها معرفی کنید.

برندسازی آسان

امروزه با توجه به کاربرد بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ، برندسازی کار چندان سختی نخواهد بود. با حضور در این شبکه‌ها و تولید محتوای ارزشمند، می‌توانید در تمام کشور شناخته شوید و محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید. همچنین با تولید محتوای مفید، باعث می شوید مخاطبان، آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در نتیجه تعداد افرادی که با برند شما آشنا می شوند به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

ارتباط بهینه با مشتریان

کسانی که بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ را به عهده میگیرند با استفاده از این روش بازاریابی، قادر هستند ارتباط بهتر و مداوم با مشتریان خود داشته باشند. در بازاریابی حضوری، مشتری به صورت شبانه روزی به کسب و کار مدنظر خود دسترسی ندارد. اما با وجود پلتفرم‌های اجتماعی، مخاطب و بازاریاب همیشه با هم در ارتباط خواهند بود.

علاوه بر آنچه که گفته شد، از دیگر مزایای سوشال مدیا مارکتینگ می‌توان به مواردی مانند: تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند، حذف محدودیت جغرافیایی، افزایش وفاداری مشتریان و یادگیری از رقبای خود اشاره کرد.

بیشتر بدانید:15تا ازاصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل

حذف محدودیت جغرافیایی

همان‌طور که می‌دانید، این روش بازاریابی در قالب رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. بنابراین زمانی که شما محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنید، مردم کل جهان قادر به مشاهده آن‌ها هستند و در صورت تمایل، می‌توانند از شما خرید کنند. بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ، محدودیت جغرافیایی معنایی ندارد و آزادانه می‌توانید خدمات و محصولات خود را به هر جای کره زمین ارسال کنید.

تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند

به عنوان مثال، اگر بخواهیم تبلیغاتی که در اینستاگرام می‌بینیم را با تبلیغات موجود در تلویزیون مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در شبکه‌های اجتماعی تا چه حد امکان بروز خلاقیت بیشتری وجود دارد. جذابیت تبلیغاتی که در اینستاگرام و سایر شبکه‌ها به چشم می‌خورد، به قدری بالا است که خیلی راحت توجه کاربر را جلب می‌کند و ذهن او را برای تماشای چندین باره تیزر کنجکاو می‌کند.

افزایش وفاداری مشتریان

اگر محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی خود بارگذاری می‌کنید، به اندازه کافی کیفیت داشته باشد، مخاطب علاقمند به دنبال کردن شما می‌شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد و مخاطب درک کرد که می‌تواند از شما ارزش دریافت کند، به برندتان اعتماد کرده و وفاداری شکل می‌گیرد.

میزان بودجه موردنیاز برای حضور در شبکه‌های اجتماعی

پیش از اجرای SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ، باید میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت دربازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ و ترک ناگهانی آن‌ها کاری غیرحرفه‌ای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانه‌های شما درگیر می‌شوند و نمی‌توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت.

سؤالی که پیش می‌آید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما به‌ طورکلی پیشنهاد می‌شود که 25 درصد از کل هزینه‌ای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌اید را برای SMM خرج کنید.

7 مرحله حضور و بازاریابی

در ادامه، مراحل انجام SMM را توضیح داده‌ایم. چهار مرحله نخست در جهت حضور دربازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکه‌ها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. با این ‌وجود، ممکن است بعضی کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکه‌ها را داشته باشند.

به ‌عنوان ‌مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسب‌وکار خود در اینستاگرام را داشته باشد و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وب‌سایت خود هدایت کند و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعه‌دهنده بازی، ممکن است به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌ صورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:

1- عضویت در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به اهداف کسب‌وکارتان، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسب‌وکارتان بازکنید. قبل از برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکات زیر توجه کنید:

  • هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
  • برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی، چه چیزهایی نیاز است؟
  • آیا شبکه‌های اجتماعی شما از لحاظ محتوا، عکس، طراحی، URL و … بهینه شده است؟
  • کدام شبکه در حال حاضر برای شما مفیدتر است؟
  • پروفایل شما در مقایسه با پروفایل رقبا چگونه است؟

2- مشخص کردن مشتری ایده‌آل

در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیق‌تر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به ‌عنوان ‌مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز به‌عنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید، به کسب‌وکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای زیر را در مورد افراد بررسی کنید:

  • سن
  • محل سکونت
  • عنوان شغلی
  • درآمد
  • بیشترین شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده

3- مشخص کردن موقعیت در شبکه اجتماعی

 سومین راه جهت حضور دربازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ پس از ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی، باید موقعیت حضور خود در این شبکه‌ها را به‌ گونه‌ای تثبیت کنید که نشان‌دهنده قصدتان از این حضور و منعکس‌کننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکه‌های اجتماعی و انتشار پست‌های عمومی به‌ صورت رندوم و بی‌هدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال می‌کنند نه افرادی که به‌ صورت عمومی فعالیت می‌کنند.

4- ایجاد و تنظیم محتوای درگیر کننده

تأسفانه، بسیاری از کسب‌وکارها مستقیماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله می‌کنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایده‌آل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر می‌آید.

انواع محتوا در شبکه های اجتماعی

  • تصویر
  • ویدئو
  • پست‌های وبلاگ
  • اخبار شرکت
  • اینفوگرافیک
  • کتاب‌ها یا eBook
  • مصاحبه‌ها

محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم ‌راستا با اهداف مشخص ‌شده برای مشتریان ایده‌آل و مهارت‌های شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به ‌منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست کردن هر محتوا، پیشنهاد می‌شود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.

5- تعیین شاخص‌های کلیدی موفقیت (KPI)

 به ‌منظور پی بردن به میزان موفقیت حضور خود، نیاز به تعریف و اندازه‌گیری فاکتورهایی است. علاوه بر میزان موفقیت استراتژی، باید تأثیرگذاری زمان و پول صرف شده برای این استراتژی را نیز اندازه گرفت. برخی از شاخص‌هایی که باید اندازه‌گیری شوند شامل موارد زیر است:

  • نرخ تبدیل
  • زمان صرف شده در صفحات وب‌سایت
  • (mention)، ذکر کردن نام برند
  • تعداد کل اشتراک‌گذاری
  • تعداد بازدید

6- سرمایه‌گذاری روی ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی

اغلب بازاریابان به ‌منظور افزایش سود خود، از ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. استفاده از این ابزارها باعث تسهیل استفاده از این شبکه‌ها می‌شود. یکی از مزایای این ابزارها، امکان زمان‌بندی انتشار پست‌ها است. برای عملکرد مناسب، ابزار مدیریت خود را با تقویم محتوایی که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، هماهنگ کنید.

7- دنبال کردن، آنالیز، بهینه‌سازی

می‌توان گفت که این مرحله، مهم‌ترین نقش در موفقیت کسب‌وکارها در رسانه‌های اجتماعی را دارد. با این ‌وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون ‌و خطا استفاده می‌کنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن (track) نتایج، تجزیه‌وتحلیل داده‌های به ‌دست ‌آمده و ایجاد تغییرات برای بهینه‌سازی نتایج بهترین راه‌حل ممکن است.

در نظر داشته باشید، بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ ، کار ثابتی نیست و همواره در حال تغییر است و شما نیز باید خود را با این تغییرات همگام سازید؛ بنابراین، یک استراتژی ایجاد کرده و با گذر زمان و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکار و مخاطبین خود، به ‌صورت مداوم آن را بهینه سازید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *