آموزش

مزایای تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ یا CPM

تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ یا cpm که مخفف عبارت Cost Per Mile می باشد یک نوع تبلیغات آنلاین است که مهم ترین فاکتور آن، بهره گیری از المان های بصری می باشد.

تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ Cost Per Thousand نوعی از تبلیغات دیجیتال است که شما براساس هزینه‌ای که می‌پردازید می‌توانید نمایش مورد نظر خود را دریافت کنید. در این روش از تبلیغات آنلاین به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغتان، باید هزینه مشخصی را بپردازید.

لیغات نمایشی نوعی تبلیغات آنلاین پولی و روشی برای جذب مخاطبان یک وبسایت، شبکه اجتماعی یا سایر فضاهای دیجیتال برای انجام یک عمل در وبسایت تبلیغ‌دهنده مشخص می‌باشد. این تبلیغات معمولاً شامل متن، تصویر و یا ویدئو هستند که کاربر را به کلیک روی تبلیغ و هدایت به صفحه فرود و در نهایت، انجام عمل مورد نظر مانند خرید یا ثبت نام تشویق می‌کند.

بسیاری از کمپین‌های تبلیغات آنلاین و نمایشی با مدل پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) انجام می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، در این مدل پرداخت، تنها زمانی که کاربر روی تبلیغات کلیک کند، تبلیغ‌دهنده مبلغی را به وبسایت نمایش‌دهنده آگهی پرداخت می‌کند.

تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ را می‌توان برای کمپین‌های هدفگیری مجدد (Retargeting) نیز استفاده کرد. هدفگیری مجدد یعنی تبلیغات شما فقط به کاربرانی نمایش داده می‌شود که قبلاً به وبسایت شما مراجعه کرده‌اند، یا صفحه‌ای خاص از سایت را مشاهده کرده و یا کار خاصی را در وبسایت شما انجام داده‌اند. در نتیجه، به دلیل آشنایی قبلی کاربر با وبسایت، امکان کلیک مجدد و انجام عمل نهایی (خرید، عضویت و …) افزایش پیدا می‌کند.

شبکه‌های تبلیغاتی (Ad Networks) برای نتیجه‌گیری بهتر تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ، گزینه‌های هدفمند دیگری نیز به تبلیغات خود اضافه می‌کنند. به عنوان مثال، نمایش تبلیغات فقط به کاربران بر اساس مشخصات زیر:

  • خصوصیات جمعیت‌شناسی مشخص مانند بازه سنی، جنسیت و …
  • موقعیت مکانی کاربر
  • زمان نمایش تبلیغات
  • نمایش در وبسایتهایی با موضوعات خاص

انواع تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ

این نوع تبلیغات آنلاین، دارای انواع مختلفی هستند که کاربران می توانند از هر کدام از آن ها برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کنند. از جمله مهم ترین انواع تبلیغات cpm عبارتند از:

• تبلیغات بنری

• تبلیغات واکنش گرا

• تبلیغات ویدیویی

تبلیغات بنری

 یکی از شناخته شده تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ است و شکل و شمایل نمایش آن کاملا شبیه بنر است. در این تبلیغ، تبلیغات شما به صورت متن و تصویر بر روی یک نوار در فضای مجازی به نمایش گذاشته می شود. حال اگر شما نیز علاقه مند تبلیغات بنری هستید می توانید برای نمایش تبلیغات خود یکی از انواع بنرهای ثابت، متحرک یا پاپ ‌آپ را انتخاب کنید. یکی از ویژگی های این نوع تبلیغات این است که شما می توانید اندازه بنرهای خود را تا 20 سایز، تغییر و نمایش دهید.

بیشتر بدانید:15تا ازاصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل

تبلیغات واکنش گرا یا نوآورانه

کاربران اعتقاد دارند تبلیغات بنری سبب حواس پرتی آن ها می شود. بنابراین شما باید به دنبال روش های نوآورانه ای باشید که مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. حال اگر به دنبال چنین روش تبلیغاتی هستید تبلیغات واکنش گرا بهترین گزینه برای شما است. چرا که تبلیغات شما را با توجه به نظر و ویژگی های مخاطبان، نمایش می دهد. عناصر اصلی این تبلیغات، لوگو، عکس ها، صدا و عنوان های مد نظر هستند که آن را در اختیار مرورگر قرار می دهید و این مرورگر است که انتخاب می کند در چه زمانی و به چه صورتی، این اطلاعات را به مخاطبان نمایش دهد. 

تبلیغات ویدیویی

در این روش تبلیغاتی، کاربر تصمیم می گیرد که تبلیغ شما را ببیند یا خیر. ابتدا 5 تا 15 ثانیه از تبلیغ شما برای او نمایش داده می شود و سپس او تصمیم می گیرد تبلیغ را ببیند یا متوقف کند. 

مزایای تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مزایای تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ زیاد است که از جمله آن ها می توان به شناخت مخاطبان هدف، افزایش نرخ تبدیل و افزایش آگاهی از برند یا برندسازی اشاره کرد. اطلاع رسانی یکی دیگر از مزایای این روش تبلیغاتی است که سبب آگاهی و شناخت بهتر مخاطبان از برند، محصولات و خدمات می شود. در واقع این روش به شما کمک می کند تا بتوانید در مسیر بهترین راه درآمد و کسب سود بیشتر، استوارتر قدم بردارید. 

اما بدون شک، یکی از مهم ترین مزیت های این روش تبلیغات آنلاین پولی، مقرون به صرفه بودن آن است. برای اثبات این مزیت، کافی است هزینه تبلیغات کلیکی کسب و کاری را در یک وب سایت با تبلیغات نمایشی در همان وب سایت یا پلتفرمی مشابه، مقایسه کنید. مطمئنا هزینه تبلیغات کلیکی بیشتر از تبلیغات cpm است.  

معایب تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مردم، تبلیغات را دوست ندارند.

مشاهده روزانه و بیش از حد تبلیغات در رسانه‌های مختلف سبب شده تا مردم از تبلیغات، زده شوند. همچنین استفاده برخی شرکت‌ها از وعده‌های نادرست و اغراق‌آمیز سبب بی‌اعتمادی عمومی به تبلیغات شده است.

تبلیغات نمایشی فرصت کمی برای اثرگذاری دارد.

در بنرهای تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ متن یا تصاویر محدودی می‌توان استفاده کرد و این محتوا باید بتواند در چند ثانیه کوتاه، توجه مخاطب را به خود جلب کرده و سپس، او را به کلیک کردن تشویق کند. قطعاً چنین اثرگذاری در زمانی بسیار کوتاه و گذری، کاری دشوار است.

نرخ کلیک و تبدیل پایینی دارد.

میانگین جهانی نرخ کلیک تبلیغات نمایشی 0/07 درصد است و یعنی به ازای هر 10,000 نفری که تبلیغ‌تان را می‌بینند فقط 7 نفر روی آن کلیک می‌کنند. این میانگین از سایر مدل‌های تبلیغات آنلاین کمتر می‌باشد و در نتیجه، نرخ تبدیل کمی در وبسایت اتفاق می‌افتد.

نحوه محاسبه و فرمول تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ

برای محاسبه هزینه‌ی این شیوه از تبلیغات، فرمول بسیار ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

در این فرمول، نمایش یا همان impression به هر بار نمایش داده شدن تبلیغ به کاربر (و نه الزاما دیده شدن تبلیغ توسط کاربر) گفته می‌شود؛ و دقیقا یکی از نقدهایی که به روش تبلیغات بر اساس نمایش وارد می‌شود، همین‌جاست. در حقیقت در بسیاری مواقع، خصوصا موارد مربوط به بنرهای تبلیغاتی، اندازه‌گیری اینکه کاربر واقعا تبلیغ را دیده است یا خیر، غیر ممکن است.

البته موضوع در تبلیغات ویدئویی تقریبا متفاوت است و کاربر در آن صورت به احتمال قوی تبلیغ ابتدای ویدئو را مشاهده می‌کند. برای مقابله با این مشکل در حد امکان، گوگل در تبلیغات CPM خود در گوگل ادز، مفهومی به نام VCPM را معرفی کرد که در واقع مخفف Viewable CPM است؛ یعنی حالتی که تبلیغ برای کاربر قابل دیده شدن باشد و خطای این نوع تبلیغ، کاهش یافته و در نتیجه بازدهی آن افزایش یابد.

لازم به ذکر است، در تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ، از آن‌جایی که صرفا نمایش تبلیغ اهمیت دارد، راه‌هایی برای تقلب در این روش وجود دارد که بسیاری از پلتفرم‌های ارائه دهنده این سیستم نیز در حد امکان به مبارزه با آن می‌پردازند.

عوامل اثرگذار در نرخ CPM 

۱. تعداد تبلیغات در صفحه 

آیا شما برای نمایش اختصاصی تبلیغ خود در صفحهٔ اصلی یک وب‌سایت پول بیشتری نمی‌دهید؟ نمایش تعداد زیادی از تبلیغات در یک صفحه باعث می‌شود که نرخ CPM کاهش پیدا کند؛ زیرا احتمال اینکه مخاطبتان شما را در خیابانی شلوغ و پر سروصدا پیدا کند کمتر از خیابانی خلوت است. 

۲. کوکی‌ها 

کوکی را می‌توان خرده نان‌هایی در نظر گرفت که با دنبال کردن آن‌ها می‌توان کاربر را دوباره هدف گرفت. به عبارت دیگر، کوکی‌ها به شما اجازه می‌دهند تا هدف‌گیری بهتری داشته باشید. بی‌شک، برای جذب مخاطب باکیفیت باید بیشتر هزینه کنید. از این رو، استفاده از کوکی برای نمایش تبلیغ افزایش نرخ CPM را به دنبال دارد.

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

3. روزها و فصل‌های شلوغ 

تقاضا برای تبلیغات نمایشی در دیجیتال مارکتینگ در برخی از روزهای سال مانند شب یلدا و عید نوروز به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. شما باید چنین روزهایی را از قبل پیش‌بینی کنید تا غافل‌گیر نشوید. از طرفی، کسب‌وکارهایی مانند فروش بلیت هواپیما، رزرو هتل و تورهای گردشگری باید در تعطیلات و تابستان‌ها بیشتر از سایر فصل‌ها هزینه کنند.  

4. دستگاهی که مخاطب از آن استفاده می‌کند 

اغلب افراد از لپ‌تاپ یا کامپیوترهای خود برای داد و ستد و خریدهای آنلاین استفاده می‌کنند. به همین خاطر، نرخ CPM برای هدف‌گیری مخاطبان دسکتاپ به‌طور معمول گران‌تر از هدف‌گیری مخاطبان موبایل است.  

از طرفی، اندازه صفحهٔ نمایش موبایل، هزینه‌های سرسام‌آور اینترنت همراه، سرعت اتصال و به‌طور کلی تجربه کاربری متفاوت کاربران موبایل باعث شده است که نرخ کلیک در موبایل‌ها کاهش پیدا کند.  

5. جایگاه نمایش 

شما باید برای جذب مخاطبی که به مراحل آخر خرید نزدیک‌تر است، بیشتر هزینه کنید. نرخ CPM جایگاه‌های نمایش با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، نرخ CPM صفحهٔ راهنمای خرید ساعت‌های هوشمند یا صفحهٔ محصولات، بیشتر از صفحهٔ معایب ساعت هوشمند برای کودکان است؛ زیرا کاربرانِ این دو صفحه تنها چند قدم با خرید فاصله دارند. 

6. موقعیت مکانی مخاطب هدف 

نرخ CPM می‌تواند بسته به موقعیت مکانی مخاطب هدفتان متفاوت باشد. قدرت بالای خرید، تقاضای خوب و همچنین جمعیت بالای یک منطقه می‌تواند باعث افزایش نرخ CPM شود. 

لازم به ذکر است که تقاضا به میزان توسعهٔ بازار تبلیغات آنلاین در آن منطقه بستگی دارد. به عبارت دیگر، مخاطب آن منطقه باید از تبلیغات نمایشی استقبال کند و با این روش غریبه نباشد. در غیر این‌ صورت نرخ CPM حتی با وجود جمعیت و قدرت بالای خرید هم کاهش پیدا می‌کند.

 

مقایسه تبلیغات CPM و تبلیغات  PPC

تبلیغات PPC و CPM هرکدام یک مفهوم و یا به نوعی شاخص برای اندازه گیری هزینه تبلیغات هستند. این دو به طور کلی از انواع تبلیغات آنلاین هستند که البته با هم تفاوت‌هایی دارند. هریک از این دو روش تبلیغات، انواع مختلفی دارند. مثلا تبلیغ PPC خود انواع مختلفی دارد که تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز، از این موارد هستند.

بدیهی است که هر دوی این روش‌ها می‌توانند بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال ما را به خود اختصاص بدهند. به طور کلی، با توجه به ماهیت و همچنین میزان هزینه‌های هریک از دو روش، می‌توان گفت که باید تبلیغات CPM را یک مرحله قبل‌تر از تبلیغات PPC بدانیم. به این معنی که به کار گرفتن CPM در تمام مراحل، روش درستی نیست و بیشتر به مراحل ابتدایی بازاریابی برای یک برند یا محصول باز می‌گردد.

بیشتر بدانید:پرداخت به ازای کلیک در دیجیتال مارکتینگ یا PPC چیست ؟

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که تبلیغات CPM چیست و به مزایا و معایب استفاده از آن اشاره کردیم. به طور کلی، تبلیغات نمایشی که با نام‌هایی چون Cost Per Impressions، یا در ایران تبلیغات به ازای بازدید نیز شناخته می‌شود، نوعی از تبلیغات آنلاین است که مبنای محاسبه هزینه آن براساس نمایش تبلیغات به مخاطبان است. Mile  به معنای ۱۰۰۰ است و برای هر ۱۰۰۰ بازدید در نظر گرفته می‌شود.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *