آموزش

5 مورد تفاوت وبسایت و وبلاگ

تفاوت وبسایت و وبلاگ

پس از بررسی اولیه، ممکن است به نظر برسد که تفاوت وبسایت و وبلاگ اندک باشد، زیرا هر دو صفحات وب هستند که محتوا را به صورت آنلاین منتشر می کنند. با این حال، با بررسی دقیق تر، مشخص می شود که تفاوت های ساختاری و عملکردی قابل توجهی بین این دو وجود دارد. در این مقاله ما بیشتر به تفاوت وبسایت و وبلاگ میپردازیم.

وبسایت چیست؟

به طور خلاصه، یک وب سایت مجموعه ای از فایل های میزبانی شده بر روی یک سرور است و برای دسترسی بازدیدکنندگان به نام دامنه و خدمات میزبانی نیاز دارد. وب سایت ها می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند و می توانند به صورت ساده یا پیچیده طراحی شوند.

ویژگی های وب سایت:

  • پیچیدگی طراحی سایت (نیاز به دانش برنامه نویسی)
  • هزینه بر بودن
  • امکان ایجاد تغییرات مختلف در ظاهر و محتوا
  • تنوع بالا در ابزارهای طراحی و زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده

بیشتر بدانید:طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی – شروع یک موفقیت جدید

هدف از طراحی یک وب سایت

می دانید که یک وب سایت با کمک زبان های برنامه نویسی مختلف طراحی می شود که امروزه سیستم مدیریت محتوای وردپرس کمک بسیاری در این زمینه به کاربران کرده است و بدون نیاز به کد نویسی می تواند امکانات بسیاری را در اختیار کاربران خود بگذارد، همچنین تفاوت وبلاگ و وب سایت را می توان در این موضوع هم مشاهده کرد.

در واقع یکی از اصلی ترین مواردی که سبب تفاوت وبسایت و وبلاگ شده است کارکرد آنها می باشد، وب سایت ها تنها با هدف نوشتن یک محتوا ایجاد نمی شوند بلکه امروزه بسیاری از افراد که قصد دارند بخشی از کسب و کار خود را وارد دنیای اینترنت کنند از وب سایت های اینترنتی برای معرفی خدمات و محصولات خود استفاده می کنند و با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی که شامل صفحات مختلفی مانند صفحه محصولات و خدمات، صفحه اصلی، صفحه تماس با ما و صفحه درباره ما می شود می تواند یک شعبه دیگر از کسب و کار خود در دنیای اینترنت را ایجاد نماید.

همچنین لازم به ذکر است که وب سایت ها یک بخش به نام وبلاگ دارند که سازنده آن وب سایت می تواند در آن بخش به تولید محتوا بپردازد و مقاله های خود را به صورت دسته بندی شده در بخش وبلاگ قرار بدهد، به عنوان مثال شما الان در حال خواندن این مقاله از بخش وبلاگ در وب سایت شهر وردپرس هستید. اما بخش وبلاگ فقط یک بخش کوچک از وب سایت است و شما نیازمند صفحات دیگری هم می باشید که از طریق آنها بتوانید به معرفی وب سایت خود بپردازید.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ یک صفحه وب رایگان است که نویسندگان می توانند مطالبی را در قالب متن، تصویر و صدا ارسال کنند. محتوا به ترتیب زمانی نمایش داده می شود و آخرین پست ها در ابتدا نمایش داده می شوند. اصطلاح “وبلاگ” ترکیبی از کلمات “وب” و “log” است که “log” به پرونده هایی اطلاق می شود که رویدادها یا گزارش های روزانه را در علوم کامپیوتر ثبت می کنند.

وبلاگ ها ساده تر از وب سایت ها هستند، زیرا تمام مطالب در یک صفحه با قابلیت آرشیو قرار می گیرند. محتوای یک وبلاگ می تواند شامل خاطرات شخصی، مقالات، اخبار و رویدادها باشد. این باعث می شود وبلاگ ها یک پلت فرم عالی برای بیان شخصی و به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران باشند.

تاریخچه وبلاگ ها به اواخر دهه 1990 برمی گردد، برخی از آنها اولین وبلاگ را به تیم برنرز لی نسبت می دهند، در حالی که برخی دیگر دیوید واینر را برای ایجاد وبلاگ Scripting News در سال 1999 اعتبار می دهند. برد فیتزپاتریک همچنین Live Journal را در همان سال معرفی کرد و اندرو اسمیلز. pitas.com را برای ایجاد صفحات خبری راه اندازی کرد. در نهایت ایوان ویلیامز و مگ هوریهان Blogger.com را معرفی کردند که به یکی از محبوب ترین پلتفرم های وبلاگ نویسی تبدیل شد.

به طور خلاصه، وبلاگ یک صفحه وب رایگان است که در آن نویسندگان می توانند مطالبی را در قالب متن، تصویر و صدا ارسال کنند. محتوا به ترتیب زمانی نمایش داده می شود و آخرین پست ها در ابتدا نمایش داده می شوند. وبلاگ ها ساده تر از وب سایت ها هستند و یک پلت فرم عالی برای بیان شخصی و به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران هستند.

هدف از طراحی وبلاگ

امروزه یک وبلاگ نمی توانند تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار شما بگذارد و تنها از آن می توانید برای نوشتن محتوا های خود و به اشتراک گذاشتن آنها استفاده کنید که این موضوع را می توان جزو تفاوت وبلاگ و وب سایت دانست.

اما شاید برای شما هم به عنوان یک کاربر این سوال به وجود آمده باشد که هدف از طراحی یک وبلاگ چیست و با راه اندازی یک وبلاگ یا همان بلاگ چه کار هایی را می توان انجام داد که در پاسخ به این سوال می توان گفت که هدف از طراحی یک وبلاگ مواردی مانند ارائه اخبار و رویداد های سیاسی، آموزش، بیان خاطرات و گزارشات روزمره و برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با دیگران است.

همچنین می توانیم از ویژگی های راه اندازی یک وبلاگ به مواردی مانند رایگان بودن، عدم نیاز به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت، ساده بودن و امکان آرشیو مطالب اشاره کرد.

مهم ترین ویژگی های وبلاگ:

  • رایگان بودن
  • سادگی و عدم نیاز به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت
  • امکان آرشیو مطالب
  • ارائه مطالب به صورت عکس، صوت و فیلم
  • و…

تفاوت وبسایت و وبلاگ چیست؟

عدم امکان توسعه

یکی از اصلی ترین موارد که سبب تفاوت وبسایت و وبلاگ می باشد، در واقع کاربرانی که اقدام به راه اندازی یک وبلاگ می کنند در حال استفاده از یک قالب آماده هستند و نمی توانند آن را متناسب با سلیقه و نیاز خود تغییر دهند اما در طراحی وب سایت کاربران با این مشکل مواجه نیستند و می توانند هر زمان که بخواهند اقدام به توسعه وب سایت خود کنند.

سئو نشدن محتوا ها

وقتی صحبت ازتفاوت وبسایت و وبلاگ می شود، یک تمایز قابل توجه تمرکز بر محتوا است. به طور خاص، وبلاگ ها تمایل دارند بر روی پست هایی که به طور منظم به روز می شوند متمرکز شوند، در حالی که وب سایت ها ممکن است صفحات ثابت بیشتری داشته باشند.

برای کسانی که از سیستم مدیریت وردپرس استفاده می کنند، افزونه ها می توانند ابزار مفیدی برای رفع این اختلاف باشند. با افزونه های مناسب، صاحبان وب سایت می توانند محتوای خود را برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بهینه کنند و دید خود را در صفحات گوگل بهبود بخشند.

تفاوت وبسایت و وبلاگ

عدم وجود تبلیغات

سومین عامل تفاوت وبسایت و وبلاگ تبلیغات است ممکن است متوجه شده باشید که برخی از وبلاگ ها تبلیغاتی را نمایش می دهند که به نظر کاملاً بی ارتباط با محتوای آنها هستند. این اغلب به این دلیل است که این وبلاگ ها خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند و نیاز به کسب درآمد از طریق تبلیغات دارند.

با این حال، این معمولاً در مورد وب سایت های خبری صدق نمی کند. کمتر احتمال دارد تبلیغاتی را ببینید که با موضوع اصلی یا تمرکز سایت مطابقت ندارد. این فقط نمونه دیگری از تفاوت وبسایت و وبلاگ با یکدیگر است.

با درک این تفاوت وبسایت و وبلاگ، برای پیمایش در چشم‌انداز آنلاین و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد محتوایی که مصرف می‌کنید و ایجاد می‌کنید، مجهزتر خواهید بود.

عدم وجود درگاه پرداخت

از تفاوت وبسایت و وبلاگ عدم وچود درگاه پرداخت است در حالی که وبلاگ ها می توانند برای به اشتراک گذاری اطلاعات و ایجاد یک جامعه عالی باشند، آنها معمولاً سطح عملکردی مشابه یک وب سایت کامل را ارائه نمی دهند. با یک وب سایت، می توانید به راحتی یک درگاه پرداخت را وارد کنید و شروع به فروش مستقیم محصولات و خدمات خود به مشتریان کنید.

با درک تفاوت تفاوت وبسایت و وبلاگ، می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد بهترین رویکرد برای حضور آنلاین خود بگیرید. برای بسیاری از کسب و کارها، وب سایت موثرترین راه برای دستیابی به مشتریان و افزایش فروش است.

وجود محدودیت در تعداد صفحات

یکی دیگر از مواردی که باعث تفاوت وبسایت و وبلاگ شده است وجود محدودیت در تعداد صفحات است که وبلاگ ها معمولا تک صفحه ای(one page) هستند اما وب سایت ها به این شکل نیستند و کاربران می توانند صفححات مختلفی را ایجاد کنند و در واقع محتوا های درون وب سایت خود را دسته بندی کنند.

عدم مالکیت

زمانی که کاربران اقدام به راه اندازی یک وبلاگ می کنند باید این نکته را هم در نظر داشته باشند که مالکیت وبلاگ به صورت کامل متعلق به آنها نیست و ممکن است با از دسترس خارج شدن آن سرویس دهنده وبلاگ آنها هم از دسترس خارج شود اما در وب سایت ها مالکیت به صورت کامل متعلق به کاربر است.

کاهش امنیت

یکی دیگر از تفاوت وبسایت و وبلاگ امنیت است وبلاگ ها نسبت به وب سایت دارای امنیت کمتری هستند و به راحتی می توانند مورد حمله هکر ها قرار بگیرند و از دسترس خارج بشوند اما وب سایت ها نسبت به وبلاگ ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و مدیران وب سایت ها دیگر لازم نیست که نگران فاش شدن اطلاعات کاربران خود توسط هکر ها باشند.

امنیت1

سخن اخر

در این مقاله، تفاوت وبسایت و وبلاگ را بررسی کرده ایم و اهداف منحصر به فرد هر کدام را برجسته کرده ایم. اگر به دنبال ایجاد یک مجله آنلاین یا به اشتراک گذاری یک سری مطالب هستید، ممکن است یک وبلاگ برای نیازهای شما کافی باشد.

با این حال، اگر جاه طلبی های بزرگ تری برای حضور آنلاین خود دارید – مانند تبلیغ کسب و کار و نمایش محصولات یا خدمات خود – یک وب سایت ممکن است مناسب تر باشد. وب‌سایت‌ها انعطاف‌پذیری طراحی بیشتری را ارائه می‌دهند و امکان سفارشی‌سازی بیشتر را فراهم می‌کنند، که می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که به دنبال برجسته شدن در یک چشم‌انداز دیجیتال شلوغ هستند، حیاتی باشد.

به طور کلی، تفاوت وبسایت و وبلاگ بیشتر از آن چیزی است که انتظار دارید. با درک این تمایزات، برای انتخاب پلتفرم مناسب برای اهداف آنلاین خود و ارتباط با مخاطبان هدف خود به روشی معنادار، مجهزتر خواهید شد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست؟ و چه خدماتی ارائه میدهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *