آموزش

حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ به چه شکل است؟

اگر به‌عنوان بازاریاب قصد دارید وارد فضای دیجیتال مارکتینگ شوید و دغدغهٔ این را دارید که حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟، چه اطلاعات و مهارت‌هایی را باید کسب کنید و … این مقاله برای شماست!

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی انلاین نیز میگویند ، به تمام تلاش های بازاریابی در اینترنت انجام میشود اشاره دارد. کسب و کار ها از بستر های دیجیتالی مانند موتور های جستجو ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و سایر وبسایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده میکنند. این شامل ارتباط از طریق پیام های متنی و پیام های چند رسانه ای هم میشود حال ما در این مقاله به حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ میپردازیم

انواع تخصص‌ها در دیجیتال مارکتینگ

افراد مختلفی با پیش‌زمینه‌های تحصیلی متفاوت یا مرتبط وارد بازار کار می‌شوند. اما هدف نهایی همه آن‌ها در این حوزه، کمک به شناسایی نیاز مخاطب، برقراری تعامل موثر با مخاطب هدف، اعتماد سازی و افزایش فروش و دوام آن است. برای طی‌کردن این روند، متخصصان با مسئولیت‌های متفاوت و مکمل هم، مراحل کار را با موفقیت سپری می‌کنند. از جمله این تخصص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متخصص تحقیق و توسعه بازار (مدیر محصول)
  • برنامه نویس وب یا اپلیکیشن
  • استراتژیست محتوا
  • تولیدکننده محتوا
  • طراح تجربه‌کاربری
  • متخصص شبکه‌های اجتماعی
  • متخصص ارتباط مشتریان
  • متخصص منابع انسانی
  • تحلیل‌گر داده‌های آماری
  • متخصص سئو
  • مجری
  • گوینده
  • عکاس
  • گرافیست
  • تدوین‌گر
  • بلاگر

بیشتر بخوانید:15تا ازاصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل

حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ

حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزان سابقه، تجربه و دانش آن فرد است. دیجیتال مارکتینگ از آن حرفه‌هایی است که نمی‌توان درآمد مشخصی برای هر پوزیشن آن در نظر گرفت.

شما ممکن است در شرکتی استخدام شوید که به‌صورت دلاری یا دینار حقوق بدهد که با عرف درآمد همان پوزیشن به ریال بسیار متفاوت می‌شود؛ در نتیجه میزان درآمد شما به اندازهٔ شرکت و میزانی که برای حقوق کارمندانشان در نظر می‌گیرند هم وابسته است.

با تمام این فرضیات، در این بخش برای ۴ پوزیشن مختلف در دیجیتال مارکتینگ، درآمد تقریبی را با توجه به میانگین عرف سازمان‌ها در ایران به شما می‌گوییم.

کارآموز دیجیتال مارکتینگ

اگر به‌عنوان کارآموز در شرکتی می‌خواهید مشغول به کار شوید، میزان دستمزد شما به سیاست‌های آن شرکت -اینکه اصلا به کارآموز حقوقی بدهند یا نه- بستگی دارد. عرف دستمزد برای کارآموز در شرکت‌ها از بدون حقوق تا ۳/۵ الی ۴ میلیون تومان (یا عرف اداره کار) در نظر گرفته می‌شود. البته بنابر مسئولیت‌هایی که برعهدهٔ  فرد است، ممکن است این میزان کم و زیاد شود.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ در این حوزه نیز در شرکت‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، چیزی که عرف است به‌طور میانگین، از ۵ الی ۹ میلیون تومان است و بسته به متخصص بودن و عملکرد، ممکن است این مبلغ هم متفاوت باشد.

کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ

حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ کارشناس ارشد هم بسته به حوزهٔ تخصص و توانایی‌هایش مبلغی بین ۸ الی ۱۲ تومان دستمزد می‌گیرد. در بعضی از شرکت‌ها، کارشناس ارشد در سطح نهایی آن پوزیشن است و به‌عنون مدیر آن حوزه نیز در نظر گرفته می‌شود که در این‌صورت، میزان دریافتی به حقوق ردهٔ مدیران در این حوزه بسیار نزدیک است.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

وقتی در پوزیشن مدیر دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید،‌ حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ شما به‌میزان بزرگ و کوچک بودن شرکت و مسئولیت و پروژه‌ای که به شما محول شده بستگی دارد. مدیران دیجیتال مارکتینگ به‌طور میانگین، از ۱۵ میلیون تومان به بالا حقوق دریافت می‌کنند.

بازهٔ  دقیقی را نمی‌توان برای این پوزیشن تعریف کرد؛ زیرا مدیران می‌توانند گاهی خارج از عرف شرکت‌ها، میزان حقوقشان را خودشان تعیین کنند و گاهی درصدی از میزان سود شرکت که از بازاریابی دیجیتال حاصل شده را نیز طلب کنند.

آیا ممکن است در آینده بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق خود را از دست بدهد؟

شاید بعد از مطالعه مطالب بالا از خود بپرسید «آیا افزایش فرصت‌های شغلی بازار دیجیتال مارکتینگ تا زمان ورود شما به این بازار وجود دارد؟ آیا همیشه درآمد متخصص دیجیتال مارکتینگ درآمد بالایی است؟ آیا ممکن است در آینده بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق خود را از دست بدهد؟ و…».

پاسخ این سوالات را می‌توانیم با بیان نقل قولی از بیل گیتس متوجه شویم. بیل گیتس معتقد است که استفاده از فضای اینترنت برای کسب‌وکارها یک ضرورت است تا یک فرصت! او در این مورد می‌گوید:

بیل گیتس:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.

حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ فریلنسر

سیاری از افراد دوست دارند که به صورت فریلنسری به درآمدزایی بپردازند. برخی از این افراد دوست دارند که آزاد باشند و خود را محدود به مقررات و قوانین کارمندی نکنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند به جای کار گروهی، به تنهایی و با روش خود پروژه‌ها را پیش ببرند. اگر شما هم علاقه به کار به روش فریلنسری دارید، بازار کار دیجیتال مارکتینگ فرصت‌های زیادی برای شما خواهد داشت.

در این روش باید علاوه‌بر دانش دیجیتال مارکتینگ، فن بیان و مذاکره قوی داشته باشید. زیرا در این روش ارائه راه‌کارها، قیمت‌گذاری پروژه، متقاعدسازی کارفرما و… به عهده شما است. به عبارتی دیگر شما باید بتوانید به خوبی ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارید و برای دریافت پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ مختلف با کارفرماها وارد مذاکره شوید.

بنابراین موفقیت یک فریلنسر در بازار کار دیجیتال مارکتینگ در گِرو فن بیان، ارائه و مذاکره است. پس این راه برای کسب حقوق و درامد دیجیتال مارکتینگ نسبت به استخدام در شرکت‌ها نیازمند توانایی و تلاش بیشتری است. اما قطعا اگر فوت و فن این روش را یاد بگیرید، درآمد بسیار زیادی‌تری نسبت حقوق کارمندی به دست می‌آورید.

البته ناگفته نماند که بسیاری از کسانی هم که در شرکت‌ها استخدام هستند، زمان‌های خالی خود را به فریلنسری مشغول‌اند. راه‌های کسب درآمد از فریلنسری در بازار کار دیجیتال مارکتینگ متناسب با سطح دانش و توانایی‌های شما در این زمینه می‌باشد. برخی از خدماتی که به صورت فریلنسری در زمینه دیجیتال مارکتنیگ انجام می‌شوند، عبارتند از:

  • تدوین استراتژی و تولید محتوای دیجیتال
  • تدوین استراتژی محتوایی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • سئو، بهینه‌سازی و افزایش ترافیک سایت
  • خدمات طراحی سایت
  • کپی‌رایتینگ محصولات
  • بررسی و تحلیل داده و آمار
  • تبلیغات و بازاریابی اینترنتی
  • مدیریت سایت یا شبکه اجتماعی
  • و…

نتیجه‌گیری

اولین سوال بسیاری از علاقه‌مندان به بازاریابی دیجیتال این است که «چگونه دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم؟» اگر شما هم با این سوال در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، باید بدانید که قبل از یافتن پاسخ این سوال باید با آگاهی کامل بدانید که در چه مسیری قدم می‌گذارید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندید با ما همراه باشید و سایر مطالب فیبی لند را از دست ندهید. به نظر شما یادگیری کدام یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ برای ورود به این حوزه برای کسب درآمد و استخدام در شرکت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *