آموزش

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارتینگ

با توجه به این که امروزه اینترنت در دسترس همگان است اگر به شما بگوییم تعداد افرادی که هر روزه انلاین میشوند همچنان در حال افزایش است ، نباید تعجب کنید!

بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز این بدان معناست که شما باید مخاطبان خود را جایی ملاقات کنید که اکثر مواقع در آنجا هستند: اینترنت.

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی انلاین نیز میگویند ، به تمام تلاش های بازاریابی در اینترنت انجام میشود اشاره دارد. کسب و کار ها از بستر های دیجیتالی مانند موتور های جستجو ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و سایر وبسایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده میکنند. این شامل ارتباط از طریق پیام های متنی و پیام های چند رسانه ای هم میشود

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

منظور از دیجیتال مارکتینگ آفلاین، نوعی از بازاریابی به وسیله دستگاه‌های دیجیتالی است که به اینترنت متصل نیستند. این نوع بازاریابی را بازاریابی سنتی نیز می‌نامند. برای مثال تبلیغاتی که از طریق رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند هم به نوعی در دسته دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند؛ چراکه بستر آن‌ها رسانه‌های دیجیتال است. اما این رسانه‌ها نیازی به اتصال به اینترنت ندارند.

بیلبوردهای الکترونیکی نیز به واسطه نوع دیجیتالی بودنشان در همین دسته قرار خواهند گرفت. در حالی که می‌دانیم به اینترنت متصل نیستند.

مثال دیگر از دیجیتال مارکتینگ آفلاین تبلیغات تلفنی است که البته برای اکثر مردم به عنوان آزاردهنده‌ترین نوع تبلیغات محسوب می‌شود. اما در هر حال از آنجا که تلفن هم وسیله‌ای دیجیتالی است که نیازی به اینترنت ندارد بنابراین می‌توان تبلیغاتی که از طریق آن انجام می‌شود را در دسته تبلیغات دیجیتالی آفلاین در نظر گرفت.

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی در محیط دیجیتالی وابسته به اینترنت انجام می‌شود. از همین رو به این نوع بازاریابی، اینترنت مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی هم می‌گویند. با این حال توجه داشته باشید این دو نوع بازاریابی کاملاً از یکدیگر تفکیک شده نیستند؛ برای مثال شما می‌توانید همان تبلیغاتی که برای تلویزیون آماده کرده‌اید را در شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید.

تجارت دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف میکند؟

در این مرحله ، دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از برند برای شما حیاتی است. این چنین به نظر میرسد که امروزه هر برند وبسایت دارد ، یا در شبکه های اجتماعی فعالیت میکند و یا استراتژی تبلیغات انلاین خود را دارد. محتوای دیجیتال و بازاریابی انقدر رایج است که مصرف کنندگان انتظار یادگیری و بع عنوا نسان اعتما به آن نگاه میکنند. از انجا که دیجیتال مارکتینگ امکانات بسیار زیادی دارد ، با کمی خلاقیت میتوانید پنجره ای جدید را از بازاریابی کشف و تجربه ای عالی کسب کنید.

به طور کلی ، بازاریابی با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتال متعدد برای ارتباط با مشتریان در جایی که بیشتر وقتشان را میگذرانند تعریف میشود.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا از طریق روش های نوین به مخاطبان بزرگتری دست پیدا کرده و مشتریان بالقوه را جذب کنید. علاوه بر این دیجیتال مارکتینگ اغلب مقرون به صرفه تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان میدهد موفقیت را به صورت روزانه اندازه گیری و انطور که مناسب میدانید حرکت کنید.

چند مزیت عمده وجود دارد:

  1. شما میتوانید تلاش های خود را فقط روی مشتریانی احتمالی برای خرید محصولات یا خدمات خود متمرکز کنید.
  2. مقرون به صرفه تر از بازاریابی درونگرا و خارجی است.
  3. بازاریابی دیجیتال زمین بازی را در صنعت شما یکسان میکند و به شما امکان رقابت با برند های بزرگتر را میدهد.
  4. دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است.
  5. تطبیق و تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال اسان تر است.
  6. دیجیتال مارکتینگ میتواند نرخ تبدیل و کیفیت سرنخ های شما را بهبود ببخشد.
  7. شما میتوانید در هر مرحله با بازاریابی دیجیتال مخاطبان را جذب کنید.

1 – شما میتوانید تلاش های خود را فقط روی مشتریان احتمالی برای خرید محصولات یا خدمات خود متمرکز کنید.

اگر تبلیغی را در تلوزیون ، مجله یا بیلبورد قرار دهید ، کنترل محدودی بر روی افرادی که آگهی را میبینند دارید.

دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را میدهد که با پیام های بازاریابی شخصی شده و با تبدی بالا ، مخاطبان خاص ا شناسایی و مورد هدف قرار دهید.

2- مقرون به صرف تر از بازاریابی درونگرا و خارجی است.

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکندعملکرد کمپین روزانه را ردیابی کنید ، بنابرین میدانید چه کانال هایی خوب عمل میکنند و کدام خوب نیستند ، و به شما کمک میکند بودجه کمپین خود را برای بازده بازگشت سرمایه بالا بهینه کنید.

به علاوه با بازاریابی دیجیتال ، کنترل کاملی بر جایی که میخواهید پول خود را خرج کنید ، دارید. شاید شما به جای پرداخت هزینه برای ایجاد محتوای اینستاگرام با قابلیت تبدیل بالا یا برای نرم افزار طراحی هزینه میکنید. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ درست به شما این اطمینان و امکان را میدهد که پول خود را برای کانال هایی که عملکرد ضعیفی دارند هدر ندهید.

به طور کلی ، بازاریابی دیجیتال راه حل مقرون به صرفه تری است و فرصت های منحر به فرد را فراهم میکند تا اطمینان حاصل شود که بیشتری سود را به دست می آورید.

به عنوان مثال ، اگر برای یک کسب و کار کوچک با بودجه محدود کار میکنید ، ممکن است سعی کنید در رسانه های اجتماعی ، وبلاگ نویسی یا سئو سرمایه گذاری کنید ؛ سه استراتژی که میتوانند با حداقل هزینه به شما بازگشت بالایی داشته باشند.

ده دلیل نیاز به استراژدی بازاریابی دیجیتال در کسب و کار های آنلاین

3: بازاریابی دیجیتال زمین بازی را در صنعت شما یکسان میکند و به شما امکان رقابت با برند های بزرگتر را میدهد.   

اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید ، احتمالا رقابت با پیشتازان در صنعت خود ، که بسیاری از انها میلیون ها برای سرمایه گذاری در کمپین ها داردند ، برایتان دشوار باشد. خوشبختانه ، فرصت های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکارات بازایابی دیجیتال از بازیگران بزرگ پیشی بگیرید.

به عنوان مثال ، ممکن است از کلمات کلیدی طولانی برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا استفاده کنید که در موتو های جستجو رتبه بندی شوند. موتور های جستجو اهمیت نمیدهند که کدام برند بزرگ تر است ، بلکه اولویت محتوایی را مورد هدف قرار میدهند.

دیجیتال مارکتینگ

4: دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است.

تبلیغات سنتی میتواند مفید و موثر واقع شود اما قابل اندازه گیری نیست. بزرگترین مزیت دیجیتال مارکتینگ این است که امکان اندازه گیری نمای ابتدایی تا پایانی از تمام معیار هایی که برای تان مهم است را به شما بدهد.

بر خلاف اکثر تلاش های بازاریابی افلاین ، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان این اجازه را میدهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند.

ترافیک وبسایت: با دیجیتال مارکتیگ میتوانید تعداد دقیق افرادی را که صفحات سایت شما را در زمان واقعی مشاهده کرده اند ، بدانید.

عملکرد محتوا و تولید سرنخ: تصور کنید که برای کسب و کار خود بروشور چاپ کرده اید ، در حالی که نمیدانید چند آن را مطالعه و چند نفر آن را مستقیما در سطل زباله انداخته اند.

این در حالی است که اگر همان بروشور را در سایت خود قرار دهید میتوانید تعداد بازدید کنندگان را به راحت مشاهده کنید و به سوا های احتمالی آنان پاسخ دهید.

مدلسازی اسناد: یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر همراه با ابزار ها و فناوری های مناسب به شما این امکان را میدهد تا تمام فروش خود را در اولین نقطه تماس دیجیتالی مشتری با کسب و کار خود را ردیابی کنید.

مدلسازی اسناد این اجازه را به شما میدهد تا تصمیمات اگاهانه تری در مورد اینکه چه بخش هایی از استراتژی بازاریابی شما مستحق توجه بیشتر و کدام بخش ها نیاز به اصلاح دارند.

5- سازگاری و تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسان تر است.

کار زیادی برای توسعه یک استراتژی بازاریابی انجام می شود. به طور کلی، شما آن استراتژی را تا زمان تکمیل دنبال خواهید کرد، اجازه می‌دهید اثرگذار شود و سپس نتایج آن را قضاوت میکنید. با این حال ، همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. ممکن است در نیمه راه متوجه شوید که یک محاسبات غیرفعال بوده است، یک فرض نادرست بوده است، یا مخاطبان آنطور که انتظار می رود واکنش نشان نداده اند. اینکه بتوانید استراتژی را در طول مسیر تغییر دهید یا تنظیم کنید بسیار سودمند است زیرا شما را از شروع مجدد کامل باز میدارد.

اینکه بتوانید استراتژی خود را به راحتی تغییر دهید، یک مزیت بزرگ بازاریابی دیجیتال است. انطباق یک استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار ساده تر از سایر اشکال سنتی بازاریابی مانند پست الکترونیکی یا تبلیغات بیلبورد است. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین مطابق انتظار ارائه نمی شود، می توانید به سرعت آن را تنظیم کنید یا آن را متوقف کنید تا نتایج بهتری حاصل شود.

اگر میخواهی بیشتر راجب انواع بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ بدونی ، کلیک کن

6- دیجیتال مارکتینگ میتواند نرخ تبدیل و کیفیت سرنخ های شما را بهبود ببخشد.

بازاریابی دیجیتال اندازه گیری تلاش های بازاریابی شما را ساده تر می کند، این باعث می شود نرخ تبدیل شما نیز ساده تر شود. توانایی اندازه گیری اثربخشی هر تاکتیک به شما کمک می کند تا استراتژی های بهتری ایجاد کنید. اصلاح مداوم روش های خود نرخ تبدیل شما را بهبود می بخشد. سرمایه گذاری در بازاریابی آنلاین تضمین می کند که همه چیز برای بیشترین میزان تبدیل بهینه شده است.

علاوه بر این، همه سرنخ ها ارزش یکسانی برای کسب و کار شما ندارند. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می دهد که مخاطبان خاصی را مود هدف قرار دهید که منجر به مشتریان با کیفیت بالاتری شوند. اتصال کسب و کار شما با باارزش ترین سرنخ ها به طور مستقیم نرخ تبدیل شما را بهبود می بخشد.

7- شما میتوانید در هر مرحله از بازاریابی دیجیتال مخاطب جذب کنید.

این ضروری است که هر چه زودتر مخاطب خود را درگیر کنید. 

 کانال های آنلاین به شما این امکان را می دهند که کل سفر خرید مشتریان خود را دنبال کنید. درک و تجزیه و تحلیل نحوه حرکت و عملکرد مشتریان برای تبدیل سرنخ مهم است. بازاریابی دیجیتال به شما این زمینه را می دهد که آنها را از طریق این فرآیند ردیابی کنید. و حتی اگر در مراحل اولیه تبدیل به مشتری نشوند، حداقل کمک میکند مطمئن شوید که با کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده‌اند.

کانال‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

شما از طریق کانال‌ها و رسانه‌های مختلف می‌توانید بازاریابی دیجیتال را عملی کنید که در سه دسته زیر قرار می‌گیرند.

سایت  و فروشگاه اینترنتی:

وبسایت اصلی‌ترین پایگاه مشتریان شماست!. دیگر نمی‌توانید مثل کسب‌وکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز می‌شود! سه چیز در روند بازاریابی دیجیتال سایت شما مهم است. رابط کاربری، تجربه کاربری و ریسپانسیو بودن.

منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. شرکت Adobe در تحقیقات خود اعلام کرده: «اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج می‌شوند»

دومین چیزی که باید به آن توجه کنید User Experience یا به اختصار (UX) است. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.

مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آن‌ها بیشتر خواهد شد.

مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق می‌دهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.

شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم ‌می‌توانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله!  اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه می‌توانند شما را پیدا کنند؟

سایت کسب و کار خود را به ما بسپارید.

شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی به دلیل پرطرفدار بودن و حضور کاربران زیاد، کمک می‌کنند که کسب و کار شما دیده شود. از دور وش این شبکه‌ها به کسب و کار شما کمک می‌کنند؛ یا اول راه هم هستید و می‌خواهید خیلی کم هزینه کسب و کارتان را شروع کنید. یا کسب و کار دارید و از شبکه‌های اجتماعی برای رشد کارتان استفاده می‌کنید.

و سایر پلتفرم‌ها:

پلتفرم‌های دیگری هم هستند که در دیجیتال مارکتینگ به کمک شما می‌آیند؛ مثلاً آپارت، یوتیوب، ایمیل، دیوار و …

آشنایی با زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

با اینکه بازاریابی دیجیتال خود از زیرشاخه‌های علم بازاریابی است اما خود نیز به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم شده است. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ باید با این شاخه‌ها آشنا شوید و یکی از شاخه‌ها را که حس می‌کنید به استعداد و علاقه شما نزدیکتر است انتخاب کنید تا یادگیری را شروع کنید.

۱-سئو

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو است. سئو شامل فعالیت‌هایی نظیر تولید محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی، و بهینه سازی تکنیکال سایت می‌شود. تمام این فعالیت‌ها باعث می‌شود تا سایت شما در کلمات کلیدی مورد نظر رنک خوبی در موتورهای جستجو بگیرند.

۲-طراحی سایت:

برای موفقیت در دنیای اینترنت بخصوص برای کسب و کارها داشتن یک سایت می‌تواند مفید باشد. بدون طراحی سایت، سئو، برخی تبلیغات و … کاربردی نخواهند داشت. پس طراحی سایت از مهمترین زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

۳-تبلیغات:

تبلیغات در دنیای اینترنت حالات مختلفی دارد. تبلیغات می‌تواند به صورت رپورتاژ، بنری، همسان یا حتی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد. نوعی از تبلیغات دیگر نیز گوگل ادز نام دارد که به علت پیچیدگی و سختی بالا خود یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است.

۴-رسانه های اجتماعی:

رسانه های اجتماعی شبکه های قدرتمندی هستند که میتواند ارزش برند شما را بیشتر کند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در شبکه های اجتماعی از روابط عمومی،خلاقیت در تولید محتوا،اطلاع از بروزترین ترندهای روز برخوردار باشد.

۵-گوگل ادز:

گوگل ادز ابزار گوگل برای تبلیغات است که با استفاده از ان میتوانید تبلیغات خود را در لینک‌های اول جستجوی گوگل نشان داد.

البته کار با این ابزار اصول و قواعد خاص خود را دارد تا بتوانید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیرید.

۶-بازاریابی محتوایی:

بازاریابی محتوا یعنی به اشتراک گذاشتن محتوای کاربردی و مناسب که مورد علاقه مخاطب باشد و نیازآنها را برطرف کند. بطور کلی محتوا می‌تواند به صورت: مقاله،ویدئو،کتاب،صدا،تصویر و یا… باشد که در سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

۷-تجزیه و تحلیل :

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند با استفاده از داده های ابزارهای مختلف مانند سرچ کنسول و آنالیتیکس و … عملکرد خود را بسنجد. نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند و کار خود را بهبود بخشد.

مهارت های یک دیجیتال مارکتر چیست؟چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

یک دیجیتال مارکتر باید با تمام شاخه‌های بازاریابی دیجیتال مثل سئو، طراحی سایت، بازاریابی محتوا، تبلیغات، تدوین کمپین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تحلیلی پروژه آشنا باشد.

برای اینکه یک دیجیتال مارکتر موفق شوید، باید سعی کنید یک آشنایی کلی و مقدماتی با تمام شاخه‌های بازاریابی دیجیتال داشته باشید. سپس در یک یا دو شاخه متخصص شوید.

دیجیتال مارکتینگ

 3روش افزایش مهارت دیجیتال مارکتینگ

1_تسلط بر اصول اولیه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال مهارتی بسیار مهم است. در آغاز کار باید از یک سری تکنیک های خاص استفاده کرد که همه این تکنیک ها با هم در ارتباطند. با کمک این مهارت ها و تکنیک هاست که شما می توانید حرفه بازاریابی دیجیتال خود را ارتقا بدهید. بنابراین باید اصول اولیه بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید.
تسلط بر بازاریابی دیجیتال، یعنی داشتن درک درستی از قابلیت پلتفرم های متفاوت، برای دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال، آشنایی با تولید محتوا و استفاده از آن در پلتفرم های مختلف و همچنین آشنایی با نحوه تعامل با مخاطبان. بعلاوه باید از اشتباهات خود درس بگیرید و تمام تلاش خود را به کار ببندید تا دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید. در این صورت می توانید به نتایج بسیار خوبی دست یابید. بدون یادگیری اصول اولیه بازاریابی دیجیتال قطعا کمپین هایی که برگزار می کنید با شکست رو به رو خواهند شد.

2_استفاده از جدیدترین و به روز ترین ترندهای موجود

بازاریابی دیجیتال، صنعتی رو به رشد است؛ همچنین با سرعت بسیار بالایی هم ارتقا پیدا می کند. روز به روز تکنیک ها، ابزارها و ایده های جدید ظاهر می شوند. برای ماندن و رسیدن به موفقیت در این عرصه رقابتی باید این ترفندها را یاد بگیرید و به مشتریان خود به بهترین نحو خدمت رسانی کنید.
توسعه دهندگان و پلتفرم های بازاریابی دیجیتال، هرازگاهی این منابع جدید بازاریابی دیجیتال را اعلام می کنند. شبکه های بازاریابی دیجیتال هم به تجزیه و تحلیل جدیدترین ترندهای موجود در بازار می پردازند و با این شیوه به متخصصان کمک می کنند تا نتایج بهتری را به مشتریان و مخاطبان خود ارائه دهند.
جدیدترین ترندها، شامل ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک می کنند تا به بهترین نتایج برسید و انتظارات مشتریان و مخاطبان خود را برآورده کنید. زمانی که از این ابزارهای جدید و به روز استفاده می کنید، همزمان با پیشرفت کسب و کار خود می توانید شاهد افزایش سرمایه هم باشید.

3_تمرین بازاریابی دیجیتال 

برای کسب مهارت های بازاریابی دیجیتال، بیشتر از همه به دانش تئوری نیاز دارید. هنگام طراحی تبلیغات، ارتقای سطح استراتژی ها و اجرای کمپین های تبلیغاتی به اندازه کافی بر این مهارت ها تسلط پیدا می کنید. بدین منظور، از ساده ترین فعالیت های بازاریابی دیجیتال، نظیر به روز رسانی  شبکه های اجتماعی و یا راه اندازی یک وبلاگ جدید شروع کنید.

4_ساخت یک برند شخصی بسیار قوی

بازاریابی دیجیتال حرفه ای بسیار تخصصی است. اگر مشتریان احتمالی احساس کنند که شما در این کار حرفه ای هستید و به اندازه کافی تخصص دارید، قطعا خدمات و یا کالاهای شما را سفارش می دهند. برندی که می سازید، این حرفه ای بودن را نشان می دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *