آموزش

رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ (UI)

امروزه تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) نقش بسزایی در استراتژی های بازاریابی دیجیتال دارند. ما در این مقاله به رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ یا همان UI میپردازیم.

رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ

رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ (UI) چیست؟

رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ (UI) به هر چیزی اطلاق می شود که کاربر می تواند در حین تعامل با یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن تعامل داشته باشد.طراح UI مسئول تمام عناصر بصری یک صفحه وب مانند تصاویر، متن، تراز صفحه، دکمه ها، آیکون ها و تعامل کلی صفحه است.طراحی سایتِ چشمگیر به لطف طراح رابط کاربری است.ابزارهای کاربردی: طرح های رنگی، تایپوگرافی، عکاسی، نرم افزار طراحی گرافیک

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

طراح رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ کیست؟

طراح رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ فردی است که محل دقیق المان ‌های مختلف صفحه ، نحوه انجام فرایندها ، نحوه نمایش پیام‌ های هشدار یا خطاها ، طراحی منو و دکمه‌ ها و… را تعیین می کند تا کاربر بتواند به راحتی با سیستم ارتباط برقرار کند . هر چقدر طراح رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ شما مهارت بیشتری در طراحی و گرافیک داشته باشد ، خروجی کار بهتر خواهد شد . معمولا طراحان رابط کاربری علاوه بر شناخت دقیق مخاطب هدف به زبان‌ های برنامه‌ نویسی جاوا اسکریپت ، CSS و HTML نیز مسلط هستند .

تاثیر  UI در فروش

مطمئن شوید وب سایت شما جذاب به نظر می رسد.

صفحات به سرعت اجرا می شوند و همه آیکون های مورد نیاز شما را دارند.

در صورتی که محتوای سایت برای کاربران شما جذاب نباشد یا استفاده از آنها دشوار باشد، خطر از دست دادن مشتریان خود را دارید.

طراحان رابط کاربری با اتخاذ تصمیمات مهم، مسئول انجام این کارها هستند:

پالت رنگی مناسب:

رنگ، نقش مهمی در اثربخشی یک وب سایت دارد.

وقتی کاربران، سایت شما را می بینند چه احساسی دارند و چگونه جذب آن می شوند.

به عنوان مثال، استفاده از یک رنگ در سراسر صفحه می تواند آن را تار به نظر برساند و تشخیص بخش ها را برای بینندگان دشوار کند.

استفاده از دو یا سه رنگ می تواند به صفحه عمق دهد و توجه را به قسمت های مورد نظر شما جلب کند.

در مورد اینکه از کدام رنگ استفاده شود، ایدئولوژی هایی در مورد معنای رنگ های مختلف وجود دارد.

مثلا قرمز نمادی از قدرت و اهمیت است و آبی احساس آرامش بیشتری می دهد.

طراح رابط کاربری بر اساس لحن و الگوی طراحی برند، تصمیم می گیرد چه احساسی را برانگیزد.

فونت مناسب:

استفاده از فونت های مناسب که واضح و خوانا باشند برای تاثیرگذار بودن صفحه و اعتبار آن بسیار مهم است.

استفاده از فونت های دشوار یا سخت خوان می تواند بین پیام شما و برداشت بینندگان مغایرت ایجاد کند.

همچنین به برند شما احساس عدم اقتدار در فضا بدهد.

طراحان رابط کاربری بهترین فونت ها را برای خوانایی و جذابیت بصری سایت انتخاب می کنند.

افزونه های مناسب:

تعبیه افزونه‌های جذاب در صفحه شما به جلب توجه کاربران کمک می‌کند و بر پیامی که می‌خواهید انتقال دهید، تاکید بیشتری می‌کنند.

طراحان رابط کاربری، مهارت خود را هنگام قرار دادن گیف یا ویدیو برای افزایش جذابیت، بدون کاهش سرعت سایت، به کار می برند.

چگونه UIخوب باعث فروش در سایت میشود؟

۱. افزایش شانس جذب کاربر و نگه‌داشتن وی در سایت

در فضای اینترنت، رقابت زیادی بین سایت‌ها برای جذب مشتری وجود دارد. کاربران زیادی هر روزه در حال جستجو در اینترنت هستند و درصد زیادی از زمان خود را صرف یافتن پاسخ سوالات یا خرید آنلاین می‌نمایند.
اما چه چیزی باعث می‌شود یک بازدیدکننده زمان زیادی در یک سایت بماند؟ بله،رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ جذاب!

بیشتر بدانید:15تا ازاصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل


زمانی که رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ سایت شما جذاب باشد، وب‌سایت شما نسبت به سایت‌های دیگر متمایز خواهد شد و اینجاست که تاثیر “UI” سایت در فروش سایت خود را نشان می‌دهد.
بالعکس اگر رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ ضعیف باشد، حتی اگر بهترین محصول را داشته باشید یا کیفیت ارائه خدمات‌تان بالا باشد، نمی‌توانید بفروشید. زیرا کاربر نمی‌تواند با سایت تعامل داشته باشد و تجربه منفی در وی ایجاد خواهد شد. در نتیجه سایت شما را ترک کرده و گوگل رتبه شما را کاهش خواهد داد. در نهایت درآمدتان نیز کم خواهد شد.

۲. UI جذاب موجب محبوبیت برند شما خواهد شد

هویت و شهرت برند، ارزشی است که موجب متمایز شدن محصولات و سایت از دیگر رقبا می‌شود و رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ جذاب می‌تواند برای شما برندسازی کند.
زمانی که طراحی و ساختار کاربرپسند داشته باشید، شهرت و محبوبیت شما افزایش می‌یابد و همین موضوع موجب محبوبیت برند شما می‌شود. به دنبال این موضوع شانس بالایی برای افزایش تعداد مشتریان‌تان خواهید داشت.


آمارها نشان داده‌اند که کاربران به محض ورود به سایت، ابتدا به ظاهر و کارایی آن توجه می کنند. اگر تجربه و رابط کاربری کارآمد داشته باشید، کاربران قضاوت خوب و حس مثبت نسبت به سایت و برند شما خواهند داشت.
مشتریان خوشحال و راضی، موجب افزایش اعتبار برند و در نهایت افزایش فروش سایت خواهند شد.
در نتیجه یکی از تاثیر UI سایت در فروش سایت، به واسطه برندسازی است.

۳. موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های توسعه وب می‌شود

رای راه‌اندازی سایت شما باید برای طراحی سایت، سئو، تولید محتوا متنی، تصویری، ویدیویی و غیره هزینه بپردازید.
اگر از شرکتی که فاقد تیم طراح “UI/UX” است، برای راه‌اندازی سایت کمک بگیرید، به‌خاطر نداشتن مهارت و دانش کافی در طراحی منطبق بر اصول “UI/UX” ظاهر و چیدمان سایت استاندارد نخواهد بود.

در نتیجه در آینده مجبور خواهید شد هزینه گزافی برای اصلاح مشکلات بپردازید. در این فاصله مشتریان زیادی را به خاطر نداشتن “UI/UX” استاندارد از دست می‌دهید.


اما اگر از همان ابتدا برای طراحی سایت، طراحان “UI/UX” استخدام کنید، احتمال بروز هرگونه مشکل در وب‌سایت شما بسیار کمتر می‌شود.

4. رابط کاربری در دیجیتال مارکتینگ خوب، کاربران را به مشتریان وفادار برندتان تبدیل می‌کند

کیفیت ارائه خدمات در سایت حرف اول را در مشتری‌مداری می‌زند. بنابراین زمانی اصول “UI/UX”به درستی اجرا شده باشد، می‌توانیدنیاز کاربران را برطرف کنید.
این موضوع تجربه مثبتی در آن‌ها ایجاد می‌کند و اعتمادشان به برندتان افزایش می‌یابد.
در نتیجه آن‌ها تبدیل به مشتری وفادار شما شده و دفعات بعد برای خرید مجدد دوباره به سایت شما مراجعه می‌کنند. این موضوع به معنای فروش بیشتر و کاهش هزینه‌های بازاریابی خواهد بود.


همچنین علاوه بر تاثیر “UI/UX” سایت در فروش سایت، تجربه و رابط کاربری خوب باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه یا “ROI” نیز خواهد شد.

تاثیر UI/UX سایت از جنبه بازاریابی

اولویت اول هر کسب و کاری باید توجه به نیاز های مشتری و بر طرف کردن آن ها باشد. به طور کلی از جمله نکات مهمی که می توانند جلب رضایت مشتری را در هر سایتی به دنبال داشته باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • کاربر پسند بودن سایت
  • معرفی سریع محصول به کاربر
  • دسترسی آسان به محصول مورد نیاز مشتری

کلام آخر

با رعایت اصول و تکنیک ‌های طراحی UI و  UX می توانید  رضایت مندی کاربر و  ماندگاری او را در سایتخود افزایش دهید که این امر نقش  بسیار مهم و مستقیمی روی سئو سایت و کسب رتبه‌ ی بالا در نتایج موتور های جستجو را دارد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *