آموزش

یک سایت خوب و حرفه ای چه قسمت هایی دارد ؟

سایت خوب و حرفه ای یکی از عوامل مهم برای رشد کسب‌وکارها و رضایت کاربران است. یک سایت خوب و حرفه ای باید دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی باشد که تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان ارائه کند و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو را پشتیبانی کند. در این مقاله، به بررسی قسمت‌هایی که یک سایت خوب و حرفه ای باید داشته باشد، پرداخته‌ایم.

بخش های مهم سایت خوب و حرفه ای

به صورت کلی یک سایت خوب و حرفه ای از سه بخش content ،header و footer تشکیل می شود. بخش header سایت در واقع همان قسمت بالایی سایت است. هر آنچه در سایت به عنوان محتوا منتشر می شود نیز به عنوان بخش content یا main تعریف می شود و بخش پایانی سایت نیز به فوتر سایت معروف است. اما هر کدام از این بخش های مختلف سایت جزئیاتی دارند که در ادامه آنها را به صورت کامل بیان می کنیم.

1. هِدر یا header

ابتدایی ترین بخش سایت خوب و حرفه ای را هدر می گویند. تصویر بالا هدر سایت وب پویا را نشان میدهد. هدر یک سایت تنها یک بار ساخته می شود اما در بالای تمام صفحات سایت از آن استفاده می شود. زمانی که شما وارد یک وب سایت می شوید، اولین چیزی که خواهید دید، هدر سایت است؛ به همین دلیل نحوه چیدمان این قسمت و مطلبی که نشان میدهد، اهمیت زیادی دارد. هدر سایت باید شامل موارد زیر باشد:

  • لوگوی سایت
  • منوی خدمات و یا محصولات سایت
  • دکمه های ضروری
  • دکمه های ضروری در واقع دکمه هایی مانند سبد خرید، آیکون شبکه های اجتماعی، تماس با ما، آیکون جستجو و… است.
هدر سایت خوب و حرفه ای

 منو سایت

یکی دیگر از قسمت های مختلف سایت خوب و حرفه ای، بخش منوی سایت است. اگر منوی سایت شما کامل باشد و در جای مناسب خود قرار گرفته باشد، می تواند سریعتر و راحتتر کاربر را جذب کرده و به سایر قسمت های سایت هدایت کند.

یک منوی استاندارد که در بخش ابتدایی سایت قرار می گیرد باید شامل قسمت های زیر باشد:

  • صفحه اصلی یا خانه
  • قسمت وبلاگ
  • صفحه فروشگاه
  • خدمات سایت
  • صفحه تماس باما
  • صفحه درباره ما

علاوه بر مواردی که گفتیم، شما می توانید برخی از خدماتی که اهمیت زیادی برای شما دارند یا به عبارتی هدف اصلی سایت شما هستند را در منوی سایت اضافه کنید. برای مثال اگر هدف اصلی سایت شما طراحی سایت فروشگاهی است، باید در منوی سایت، قسمتی تحت عنوان این نام داشته باشید. با این کار هدف اصلی خود را به خوبی به کاربران معرفی کرده اید و کاربران سایت سریعتر این خدمات را خواهند دید. 

2. main یا بخش محتوای سایت

یکی دیگر از قسمت های مختلف یک سایت خوب و حرفه ای، قسمت main است. بخش محتوای سایت در میان قسمت هدر و فوتر سایت قرار گرفته است. هر آنچه به عنوان محتوا در سایت قرار می دهید، مربوط به این بخش از سایت است.

محتوای این قسمت می تواند شامل محتوای متنی، محتوای تصویری و ویدیویی همان صفحه یا سایر صفحات باشد.

زمانی که سایت شما طراحی می شود، اولین نکته ای که به شما کمک می کند تا رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید و سریعتر سایت را به گوگل معرفی کنید، تولید محتوای سئو شده است. اما محتوای سئو شده چیست؟ سئو به معنای اجرای یک سری اصول روی سایت است که کمک می کند تا سایت شما بهینه شود و رتبه مناسبی در گوگل بگیرد.

فوتر سایت را می توان پاورقی سایت نیز دانست. تصویر زیر فوتر وب پویا را نشان می دهد. محتوایی که در این قسمت قرار می گیرد، برای کمک به مخاطب است تا بتواند بهتر به سایر صفحات دسترسی داشته باشد. در این قسمت از سایت اصولا لینک های مهم صفحات، نماد اعتماد سایت و سایر مجوزات قرار می گیرد. سایت خوب و حرفه ای باید دارای یک فوتر جذاب باشد.

فوتر سایت خوب و حرفه ای

ویژگی های یک سایت خوب و حرفه ای

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت، اولین قسمتی است که کاربران با آن در تعامل هستند. طراحی وب سایت باید ساده، کاربرپسند، زیبا و قابل دسترس باشد. همچنین، باید قابلیت پاسخگویی به اندازه کافی داشته باشد. این به این معنی است که طراحی باید به گونه‌ای باشد که به صورت خودکار، تناسب اندازه صفحه را با دستگاه کاربر تنظیم کند.

محتوا

محتوای سایت باید مرتبط و جذاب باشد و باید شامل متن، تصاویر، ویدئو و سایر محتواهای چندرسانه‌ای باشد. محتوا باید با استانداردهای SEO سازگار باشد تا به راحتی در موتورهای جستجو پیدا شود. همچنین، باید به دقت از نظر املایی و گرامری بررسی شود و به صورت کامل و جامع ارائه شود.

ساختار سایت

ساختار سایت باید قابل فهم و آسان باشد و کاربران باید به راحتی بتوانند به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. باید منوهایی قابل دسترسی و ساده برای هدایت کاربر به بخش‌های مختلف سایت داشته باشد. همچنین، باید برای هر بخش از سایت، یک صفحه اختصاصی و مرتبط وجود داشته باشد.

امنیت

سایت باید برای حفظ امنیت کاربران و اطلاعات آنها از روش‌های امنیتی مختلفی استفاده کند. به عنوان مثال، باید از SSL استفاده شود تا ارتباطات کاربران با سایت به صورت رمزنگاری شده انجام شود. همچنین، باید از روش‌های دیگری مانند کپچا و دو عاملی برای حفظ امنیت سایت استفاده شود.

سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت، یکی از عوامل مهم در تجربه کاربری است. سایت باید برای بارگذاری سریع صفحات، بهینه شده باشد و از فایل‌هایی با حجم بالا و عدم بهینه‌سازی برای وب استفاده نکند. همچنین، باید از CDN برای کاهش زمان بارگذاری صفحات استفاده شود.یک سایت خوب و حرفه ای به سرعت بالا می اید

بهبود پذیری

سایت باید قابلیت بهبود پذیری داشته باشد تا با استفاده از بازخورد کاربران، بهبود یابد. برای این منظور، باید از ابزارهای مختلفی مانند Google Analytics استفاده شود تا رفتار کاربران بر روی سایت بررسی شود و بهبودهای لازم انجام شود.

ارتباط با مشتریان

سایت باید ارتباط مستقیم با مشتریان داشته باشد و باید قابلیت ارتباط با پشتیبانی و ارسال نظرات و پیشنهادات را فراهم کند. همچنین، باید از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان استفاده کند و باید به راحتی قابل اشتراک‌گذاری باشد.

به روز بودن

سایت باید به روز باشد و باید به صورت منظم بروزرسانی شود. این شامل به روز رسانی محتوا، به روز رسانی نرم افزارهای مورد استفاده و به روز رسانی امنیتی است.

در نهایت، سایت خوب و حرفه ای سایت خوب و حرفه‌ای باید دارای تمامی این ویژگی‌ها باشد تا تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان فراهم کند و به رشد کسب‌وکار کمک کند.

بیشتر بدانید:همه چیز راجب طراحی سایت با وردپرس

سایت خوب و حرفه ای چه صفحاتی لازم دارد؟

1_ صفحه درباره ما

در این صفحه باید اطلاعاتی در مورد کسب و کارتان، پیشینه آن و مسیری که تا الان طی کرده‌اید، بدهید. همینطور باید نمادهای اعتمادساز و مجوزها را در این صفحه قرار بدهید. درواقع هدف از ساخت صفحه درباره ما، اعتمادسازی است

2_ تماس با ما

این صفحه باید شامل شماره تماس ثابت و همراه شما باشد. همینطور اگر کسب و کارتان مکان واقعی دارد، خیلی بهتر می‌شود که نقشه گوگل آن را در این صفحه قرار بدهید. بعضی‌ها به جز اینها، یک فرم هم در این صفحه بارگذاری می‌کنند تا مخاطبان بتوانند به کمک آن، با کسب و کار تماس برقرار کنند.

3_ صفحه وبلاگ

بالاتر در مورد اهمیت وجود وبلاگ صحبت کردم و گفتم که اصولا لینک آن را در بخش منو سایت قرار می‌دهند تا در دسترس باشد. بنابراین حتما یک صفحه وبلاگ در سایت خودتان بسازید. در اغلب سایت‌ها این صفحه از قبل ساخته شده.

4_ صفحه فروشگاه

صفحه فروشگاه صفحه‌ای است که تمامی محصولات شما در آن نمایش داده می‌شود. اگر از آن دسته سایت‌هایی هستید که تنوع محصولات‌تان خیلی زیاد نیست و مخاطب با ورود به فروشگاه، گیج نمی‌شود، حتما لینکش را در منو قرار بدهید. اگر هم تنوع محصولات زیادی دارید، بهتر است به جای لینک فروشگاه، به طور آبشاری لینک دسته‌بندی ها را در منو بگذارید.

5_ نمونه کارها

اگر از دسته کسب و کارهای خدماتی هستید، وجود یک صفحه با عنوان “نمونه کار” بسیار روی ذهن مخاطبان شما تاثیر داشته و باعث اعتمادسازی می‌شود. بهتر است لینک آن را هم در بخش منو قرار بدهید.

مزایای-طراحی-سایت

سخن اخر

مواردی که در این محتوا بیان شد بر اساس استاندارد هایی است که در طراحی سایت به وجود آمده است. اما برای داشتن یک وب سایت متفاوت، باید خلاق باشید و ایده های جدید را پیاده کنید. اگر می خواهید سایتی را تهیه کنید، شرکت برنامه نویسی فیبی لند تمام نکات گفته شده را به صورت کامل در طراحی وب سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز پیاده سازی کرده است. همچنین برخی از امکانات و ویژگی ها متناسب با نیاز و سفارش مشتری می تواند تغییر کند. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه طراحی سایت می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *