آموزش

وظایف کاری مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ چیست?

مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ

مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ (CEO: Chief Executive Officer) بالاترین سِمت در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ است که مسئول اتخاذ تصمیمات مدیریتی است و مسئول اجرای برنامه‌ها، سیاست‌های موجود، بهبود قدرت مالی شرکت، حمایت از تحول مداوم کسب‌وکار و تنظیم استراتژی آینده است.

CEO مخفف چیست؟

اکنون توضیح می‌دهیم CEO مخفف چیست و چه کسی CEO نامیده می‌شود. مدیر ارشد اجرایی یا CEO که مخفف Chief Executive Officer است، کارمند بالارتبه‌ی سازمان است. علی‌رغم اینکه CEO توسط سهام‌داران انتخاب می‌شود، چون برای شرکت کار می‌کند کارمند به‌حساب می‌آید، اما کارمندی معمولی نیست؛ CEO مسئولیت‌ها و تأثیراتی قابل‌توجه در شرکت دارد. 

ناگفته نماند که CEO در سازمان‌هایی با ساختاری سالم از حاکمیت شرکتی (Corporate Governance) رهبری با قدرت مطلق و غیرقابل‌ کنترل و دارای اختیار مهارنشدنی نیست. CEO مستقیماً به هیئت‌مدیره‌ی (Board of Directors) شرکت، که اعضایش را سهام‌داران برمی‌گزینند، گزارش می‌دهد و در نهایت هم به همان‌ها پاسخگوست.

مسئولیت‌های ویژه‌ی CEO، در هر شرکت تفاوت دارد، اما در کل CEO مسئول موفقیت یا شکست نهایی سازمان به حساب می‌آید.

مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهد؟ 

مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ باید دارای درک قوی از استراتژی‌ها و ابزارهای بازاریابی فعلی باشد، همچنین قادر به هدایت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ یکپارچه(با هدف مشترک) از زمان شروع کار تا زمان اجرا با در نظر گرفتن بودجه اختصاصی باشد. مدیران دیجیتال مارکتینگ با تیم بازاریابی، پشتیبانی و فروشندگان، برای راه‌اندازی به موقع یک کمپین، کار می‌کنند.

۱. تنظیم و اجرای راهبرد (استراتژی) سازمانی

تصمیم گیری درباره‌ی خط محصولات جدید، پدید آوردن و یا حفظ کردن مزیت رقابتی، یافتن بازارهای بالقوه‌ی جدید و کاهش خطرات یا مغتنم شمردن فرصت‌ها (به‌علاوه‌ی مواردی دیگر) همگی در حیطه‌ی اختیارات CEO است.

۲. ایجاد تیم رهبری ارشد (Senior Leadership Team)

شاید دوست داشته باشید بدانید توانایی یک CEO واقعی چیست. CEO توانایی جذب استعدادهایی عالی برای سازمانش را دارد. اگرچه آن‌ها مسئول استخدام یا اخراج هر یک از کارکنان نیستند، مسئول ایجاد و نظارت بر تیم رهبری اجرایی (Executive Leadership Team) به شمار می‌روند. در عوض، این تیم به نوبه‌ی خود به استخدام و نظارت بر مدیریت عالی و میانی (Upper and Middle Management) می‌پردازد.

تیم رهبری اجرایی شامل مدیر ارشد مالی (CFO)، مدیر ارشد عملیات (COO) و بسته به ماهیت سازمان شامل سایر نقش‌های مربوط به مدیریت اجرایی است، مانند مدیر ارشد ریسک (Chief Risk Officer)، مدیر ارشد فنی (Chief Technology Officer)، مدیر ارشد استراتژی (Chief Strategy Officer)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری (Chief Investment Officer) و غیره.

۳. اتخاذ تصمیم‌های مرتبط با تخصیص سرمایه

درحالی‌که مدیران بخش‌های مختلف سازمان مسئول احتمالی مدیریت بودجه‌ی متعلق به خود هستند، CEO مسئول تنظیم و مدیریت بودجه‌ی کلی سازمان با هدف اجرای مؤثر طرح‌های راهبردی است.

به‌علاوه، CEO درباره‌ی زمان و چگونگی جذب سرمایه و همین‌طور نحوه‌ی استفاده‌ی بهینه از مازاد سرمایه (Capital Surplus) اظهار نظر می‌کند. راهبردها شامل بازپرداخت بدهی، سرمایه‌گذاری دوباره در تجارت یا توزیع سرمایه از راه سود سهام یا بازخرید آن هستند

۴. تدوین چشم‌انداز، ارزش‌ها و فرهنگ شرکتی

فرهنگ شرکتی (Corporate Culture) دارای عناصری بسیار، با ماهیت منظم است. اما مأموریت، چشم انداز و ارزش‌هایی که توسط CEO خلق و اجرا می‌شوند در نهایت آن فرهنگ را به جهت‌های مختلف هدایت می‌کنند.

CEO باید مواظب شخصیت و رفتار خود و هر قدمی که برمی‌دارد یا برنمی‌دارد، باشد. تمام افراد سازمان به او نگاه می‌کنند. حتی تصمیم درباره نوع لباسی که می‌پوشد یا نحوه‌ی معرفی خود به دیگران و چگونگی تعامل با سایر اعضای شرکت بر جوّ بقیه‌ی سازمان تأثیرگذار است.

۵. ارتباط مؤثر با همه‌ی ذی‌نفعان

CEO چهره‌ی سازمان است. آن‌ها می‌توانند نماینده‌ای برای شرکت در مقابل عموم مردم، مطبوعات، قانون‌گذاران یا سایر تنظیم‌کنندگان، کارکنان، مشتریان، تأمین‌کنندگان یا هر طرفی که به فعالیت‌های شرکت علاقه‌مند است باشند. انتقال عناصر اصلی چشم‌انداز، ارزش‌ها و مأموریت به دیگران مهم است، اما درحقیقت حضور این ارزش‌ها حیاتی‌تر است.

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تحصیلات مورد نیاز مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ بهتر است دانش‌آموخته بازاریابی، تبلیغات یا رشته‌های مرتبط باشند. بعضی از کارفرمایان افرادی را با مدرک کارشناسی‌ارشد یا دارای مدارک تخصصی در این زمینه انتخاب می‌کنند.

با اخذ مدرک در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مهندسی کامپیوتر و طراحی وب‌سایت نیز می‌توان صاحب این شغل شد.

مدیران دیجیتال مارکتینگ گاهی لازم است برای به‌دست‌آوردن این شغل در زمینه‌هایی همچون برنامه‌نویسی، بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، تجارت‌ الکترونیک و ابزارهای آنالیز وب مهارت داشته باشند.

مهارت های مورد نیاز مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ برای موفقیت در این مسیر شغلی به تعدادی مهارت سخت و نرم نیاز دارند. در ادامه به تعدادی از مهارت‌های مورد نیاز اشاره می‌کنیم:

تفکر استراتژیک: این مهارت شامل درک مدل فکر‌کردن مردم است؛ تا مدیران بدانند در پشت پرده فکر‌کردن مردم و خرید کردنشان چه می‌گذرد. مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تفکر استراتژیک برای هدفمندکردن تبلیغات و بهینه‌‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی تلاش می‌کند؛ تا بیشترین بازدهی و بهره‌وری را به‌دست بیاورد.

مدیریت زمان: مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ از وقت خود عاقلانه استفاده می‌کنند؛ و بعضی کارهای خود را به دیگران واگذار می‌کند. برای هر کاری یک زمان مشخص اختصاص می‌دهند. در نتیجه ساختار درستی برای کامل‌کردن امور طراحی می‌شود. این مهارت همچنین برای مدیریت برنامه‌ها، رعایت زمان تحویل و یا تفویض اختیارات ضروری است.

مهارت ارتباطی: مدیران بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در این شغل، به مهارت‌های ارتباطی قوی و شفاف نیاز دارند. فردی که دارای مهارت‌ ارتباطی است از مهارت‌های مختلفی مانند مهارت گوش‌دادن، مثبت‌اندیشی، صبر و مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و کلامی نیز برخوردار هستند. ارائه گزارش‌های مختلف به مدیران رده بالاتر و قانع‌کردن آن‌ها در زمینه محصول، از جمله کارهایی است که با تکیه بر مهارت‌‌های ارتباطی انجام می‌شود.

بیشتر بدانید:وظایف کاری مدیران دیجیتال مارکتینگ

مهارت‌های بین فردی: این مهارت‌ها اغلب ترکیبی از مهارت‌های نوشتاری و کلامی است؛ که برای تسهیل ارتباط شفاف و مبتنی بر احترام با رسانه‌‌ها، مدیران فروش، همکاران و مشتریان کاربرد دارد. ویژگی‌هایی مانند همدلی به اعضای تیم کمک می‌کند تا برای رسیدن به اهداف مشترک حامی یکدیگر باشند. در واقع مهارت‌های اجتماعی به بازاریابان در نحوه درست برقراری ارتباط با افراد کمک می‌کنند. با این مهارت‌ها تأثیرگذارترین و جذاب‌ترین محتوای کمپین تبلیغاتی به‌وجود می‌آید.

مهارت‌های فنی: مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ ملزم به استفاده مداوم از فناوری‌های مختلف است. او باید مهارت‌‌های فنی استفاده از تجهیزات، نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها را برای انجام بهینه کارها یاد بگیرد.

از دیگر مهارت‌های مهم مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ می‌توان به مهارت بودجه‌بندی، تجزیه‌وتحلیل بازده سرمایه‌گذاری در کمپین‌های بازاریابی، پردازش داده‌ها و آنالیز داده‌های سایت اشاره کرد.

الزامات مدیر عامل یا CEO در دیجیتال مارکتینگ

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در بازاریابی و یا رشته‌های مرتبط
  • داشتن تجربه کاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ
  • داشتن تجربه کاری در حوزه هدایت و مدیریت SEO/SEM، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و یا کمپین‌های تبلیغاتی
  • داشتن خلاقیت بالا همراه با تجربه در شناسایی مخاطبان هدف، ساخت کمپین‌های دیجیتال برای تعامل، اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه در مخاطبان.
  • تجربه در بهینه‌سازی صفحات فرود و قیف فروش(user funnels)
  • تجربه در حوزه تست‌های دوگانه (A/B testing) و چند متغیره(multivariate)
  • دانش قوی درباره ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت (به عنوان مثالGoogleAnalytics, NetInsight, Omniture, WebTrends )
  • دانش درباره چگونگی کار با ابزارهای تبلیغاتی
  • تجربه در راه‌اندازی و بهینه‌سازی کمپین‌های Google Adwords
  • دانش کاری درباره زبان‌های برنامه‌نویسی HTML, CSS و JavaScript
  • مهارت های تحلیلی قوی و تفکر مبتنی بر داده
  • آگاهی از آخرین اخبار، گرایشات و روندها و بهترین روش‌ها برای اندازه‌گیری و بازاریابی آنلاین

سخن اخر

CEO اصلی‌ترین تصمیم‌گیری‌ها و مسئولیت‌ها را برعهده‌ دارد، همچنین اهداف کلی سازمان را تعیین می‌کند. البته نقش و میزان مسئولیت‌های CEO با توجه به شرایط موجود در هر شرکت متفاوت است.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *