آموزش

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ از واژه Chief Technology Officer گرفته شده است معنای مدیر ارشد فنی است.مهم‌ترین وظیفه مدیر ارشد فنی یا CTO در سازمان نظارت و پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌های فنی و مدیریت تیم‌های فنی است.

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ کیست؟

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ فردی با دانش فنی و تجربه بالا هست که مسئولیت همه تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و پیاده‌سازی‌های مربوط به بخش‌های فنی رو در یک سازمان به عهده داره. تجربه CTO به اندازه‌ای هست که می‌تونه راهکارهای فنی رو برای بهبود فرایندهای کسب‌و‌کار، افزایش بهره‌وری و کارایی و کاهش هزینه مشتری‌ها، تامین‌کننده‌ها و کارمندان درون سازمان تدوین کنه.

درک بهتر جایگاه شغلی مدیر ارشد فناوری (CTO)

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ بالاترین مقام اجرایی فناوری در یک شرکت به حساب می‌آید و واحد فناوری یا مهندسی را در یک سازمان مدیریت می‌کند. مدیر ارشد فنی یا فناوری، خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های لازم را توسعه می‌دهد تا در سازمان از فناوری برای بهبود محصولات و خدماتی استفاده شود که بر مشتریان نهایی متمرکز هستند. علاوه‌بر این، CTO خط‌مشی‌هایی را برای افزایش درآمد شرکت خلق می‌کند و «تحلیل هزینه و فایده» (Cost-Benefit Analysis) و «تحلیل بازگشت سرمایه» (Return on Investment Analysis) را انجام می‌دهد.

در گذشته، «مدیر ارشد اطلاعات» (Chief Information Officer) یا CIO نقش‌هایی دوگانه را ایفا می‌کرد و هم وظایف CIO و هم وظایف CTO را بر عهده داشت. اما با ادامه روند پیشرفت فناوری و به منظور تضمین موفقیت شرکت‌های تجاری، نیاز به جداسازی و تقسیم نقش شغلی CIO به ۲ شغل مجزا بیشتر و بیشتر شد. از این رو، پیدایش سمت شغلی CTO به عنوان یک نقش جداگانه اتفاق افتاد.

انواع مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ

 به طور کلی چهار نوع cto وجود دارد:

  • ناظر زیرساخت ها
  • برنامه ریزی برای خط مش ها
  • رابط مصرف کننده
  • متفکر

CTO ناظر کیست:

این نوع CTO امنیت داده ها و شبکه سازمان را مورد بررسی قرار می دهند. و خط مش های فنی شرکت را عملی انجام می دهند. همچنین مدیریت نقشه راه تکنولوژی نیز امر مهمی است که مورد توجه قرار می دهد.

بیشتر بدانید:وظایف کاری مدیران دیجیتال مارکتینگ

Cto برنامه ریز خط مش ها چه کسی است؟

این نوع از CTO نحوه استفاده از خط مش های سازمان را مورد بررسی قرار می دهد، و همچنین می تواند استراتژی فنی را برای شرکت مشخص کند. این پیاده سازی می تواند فناوری های جدید را در شرکت بررسی کند. 

Cto متفکر کیست:

یکی از وظایف مهم مدیر فنی سازمان راه اندازی خط مشه ای سازمان در جهت زیر ساخت های تکنولوژی است. همچنین تجزیه و تحلیل بازار های هدف و ایجاد کسب و کار ها ی مرتبط با اهداف سازمان.

وظایف مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی فنی

توسعه، برنامه‌ریزی و نظارت بر استراتژی‌های فنی سازمان به عهده مدیر ارشد فنی هست. هدف نهایی تمام فعالیت‌ها در این بخش، بهبود عملکرد و کارایی فنیه. مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ در این زمینه رو در ادامه فهرست می‌کنم:

  • تحلیل و بازبینی تکنولوژی و سیستم‌های موجود و بهبود آن‌ها
  • برنامه‌ریزی تکنولوژی‌های فعلی و آینده
  • برنامه‌ریزی برای مهاجرت به تکنولوژی‌های جدید
  • ساخت و نظارت بر استراتژی‌های امنیت، تحلیل داده و اپلیکیشن‌ها
  • انتقال استراتژی‌های فنی به ذینفعان، مشتریان و کارکنان
  • توسعه و پیاده‌سازی فرایندهای حفاظت و تضمین کیفیت داده‌ها

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برنامه‌ریزی منابع و بودجه فنی

مدیر ارشد فنی مسئولیت برنامه‌ریزی منابع و بودجه موردنیاز برای پیاده‌سازی و اجرای استراتژی‌های فنی سازمان رو به عهده داره. برای مثال:

  • چقدر بودجه برای سه سال آینده نیاز داریم؟
  • چه منابع فنی باید خریداری بشه؟
  • نظارت روی بودجه فناوری اطلاعات
  • استخدام منابع انسانی از جمله برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده داده، معمار نرم‌افزار و مدیر پروژه
  • تایید طراحی ساختارهای جدید فناوری اطلاعات، سیستم‌های سازمانی و اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری

نظارت بر نوآوری و تطبیق‌پذیری فنی

نظارت بر نوآوری‌های فنی معمولاً در حیطه وظایف CTO قرار می‌گیره. البته در بعضی از سازمان‌ها مدیر ارشد نوآوری (Chief Innovation Officer) حضور داره که در کنار CTO و CIO کار می‌کنه.

تحقیق و توسعه (R&D) یکی از اجزای مهم نوآوریه. تیم‌های R&D به پژوهش درباره فناوری‌های جدید مشغول بوده و تلاش می‌کنن راهکارهای جدیدی رو برای کمک به اثرگذاری بیشتر کسب‌و‌کار پیدا کنن.

نظارت بر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

در برخی سازمان‌ها نظارت روی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به عهده CTO است. در یک سازمان بزرگ معمولاً این وظیفه روی دوش CIO یا مدیر ارشد فناوری اطلاعاته و CTO بخشی از تیم هست.

رهبری تیم‌ها

رشد و یادگیری در یک تیم فنی از اهمیت زیادی برخورداره. علتش هم اینه که فناوری هر روز داره عوض می‌شه و افراد باید با سرعت رشد تکنولوژی خودشون رو تطبیق بدن. مدیر ارشد فنی باید برنامه درستی برای آموزش، یادگیری و منتورینگ اعضای تیم‌های فنی تدوین کنه.

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ با تکنولوژی‌های جدید به‌خوبی آشنا هست و می‌تونه منابع و راهنمایی‌های ضروری رو برای رشد اعضای تیم فنی و کمک به اون‌ها در راستای پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید، معرفی کنه.

تعامل با مشتری‌ها

در خیلی از سازمان‌ها کسب‌و‌کار بر پایه ارائه راهکار به مشتریان بنا شده. مدیر ارشد فنی برای اینکه بتونه خواسته‌های مشتریان و همچنین، مسائل مربوط به کسب‌و‌کار رو شناسایی کنه، ممکنه با مشتریا وارد تعامل بشه و راه‌حل‌های درست رو به اون‌ها ارائه کنه.

درآمد مدیر فنی ارشد چقدر است؟

حقوق و درآمد مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ بسته به بزرگی شرکت، زمینه فعالیت و محل سازمان متفاوت است. با استناد به وب‌سایت PayScale، در آمریکا میانگین حقوق سالانه CTO در حدود ۱۶۵ هزار دلار تخمین زده شده است. میزان حقوق پرداختی مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌های مختلف با توجه به زمینه و محل فعالیت آن‌ها متغیر است، اما طبق گزارش ارائه شده، بازه حقوق دریافتی برای این جایگاه شغلی بین ۹۰ هزار تا ۲۴۸ هزار دلار برآورد می‌شود.

عنوان شغلی مدیر ارشد فناوری بالاترین جایگاه شغلی فنی و فناوری در شرکت‌ها و سازمان‌ها به حساب می‌آید و بنابراین بازه حقوق دریافتی این نقش شغلی در سطح بالایی قرار دارد.

طبق اعلام سایت Salary.com، در کشور آلمان میانگین حقوق سالانه مدیر فنی ارشد در اواسط سال ۲۰۲۱ در حدود 250 هزار یورو بوده است. بنابراین، میانگین حقوق CTO در آلمان نسبت به آمریکا در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین در این وب‌سایت بازه حقوق CTO در آلمان بین ۱۲۷ هزار تا ۳۴۰ هزار یورو اعلام شده است. در بریتانیا هم طبق آنچه در سایت Indeed اعلام شده، میانگین حقوق مدیر ارشد فنی در حدود ۷۵ هزار پوند اعلام شده است.

سخن اخر

مدیر فنی یا CTO در دیجیتال مارکتینگ فردی هست که مسئولیت کلیه فرایندها، تصمیم‌گیری‌ها و استراتژی‌های فنی سازمان رو به عهده داره. برنامه‌ریزی منابع (منابع انسانی و بودجه مالی بخش فنی)، ارتباط با مشتریان نهایی سازمان، پژوهش درباره تکنولوژی‌های جدید و برنامه‌ریزی برای تطبیق‌پذیری سازمان با اون‌ها، تدوین طرح‌های R&D، رهبری تیم‌ها، نظارت بر فرایندهای آموزشی اعضای تیم و … از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های CTO هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *