آموزش

12 راهکار افزایش نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ

نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ اینکه شما بتوانید مشتری را به سایت خود بکشانید در واقع 40%راه را رفته اید در واقع زمانی موفق هستید که بفهمید چقدر از مشتریان خواسته شما را انجام داده اند.ما در این مقاله نرخ تبدیل را به شما معرفی میکنیم.

 نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ

نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ یا Conversion Rate چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ را تعریف کنیم باید بگوییم نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که وارد سایت شده‌اند خواسته موردنظر شما را انجام داده‌اند. با این تعریف طبیعی است که نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ در هر سایتی ممکن است متفاوت باشد و به هدف‌گذاری شما بستگی دارد.
گاهی اقدام مورد نظر می‌تواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع می‌تواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر منجر شود. اما در نهایت هر چه نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودی‌های سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل بیشتری دارید.

نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ را چطور محاسبه کنیم؟

برای محاسبه نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از فرمول آن استفاده نمایید. مقادیر لازم برای فرمول را از طریق آمار سایت و آمار داخل سرچ کنسول بدست آورده و در فرمول قرار دهید. اما فرمول نرخ تبدیل چیست؟ در تصویر زیر این فرمول را مشاهده می‌نمایید.

در بحث بازاریابی مفهومی به نام قیف فروش (Sale Funnel) وجود دارد که مرتبط با نرخ تبدیل مشتری است. یک قیف دو دهانه دارد که یکی بازتر از دیگری است و از آن قسمت تعداد زیادی بازدیدکننده وارد می‌شوند. اما از سر دیگر آن تعداد کمی که تبدیل به مشتری شده‌اند خارج می‌شوند. این دقیقا همان پروسه تبدیل را نشان می‌دهد.

نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ بالا نشان‌دهنده موفقیت در کمپین‌های مارکتینگ و طراحی سایت است: یعنی کاربران چیزی که عرضه می‌کنید را دوست دارند و به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

قیف فروش در نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ

قیف فروش که گاهی به آن قیف بازاریابی (Marketing Funnel) یا قیف درآمد (Revenue Funnel) هم گفته می‌شود، مسیری است که یک مشتری راغب یا سرنخ یا Lead طی می‌کند تا به مشتری واقعی شما تبدیل شود.

چرا نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

زمانیکه اقدامات مهم سئو را در سایت خود اجرا می‌کنید انتظار می‌رود بازدید سایت شما و نیز فروش سایتتان بالا برود. اما گاهی بنا به دلایلی ممکن است نرخ تبدیل تغییری نکند. پس اینکه بتوانیم نرخ تبدیل را اندازه‌گیری و ردگیری کنیم مهم است.

نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ، شاخصی از موفقیت بازاریابی سایت است. اگر نرخ تبدیل را ردیابی کنید می‌توانید بفهمید عملکرد سایت در بحث بازاریابی چقدر مثبت بوده است. یا مثلا یک صفحه خاص چقدر روی تبدیل شدن کاربران تاثیر داشته است. اگر صفحه‌ای در تبدیل مشتریان خوب عمل کرده است چه علتی داشته و اگر بد عمل کرده چه ایراداتی را باید برطرف کنید.

ممکن است ترافیک بالایی به واسطه سئو دریافت کنید. ممکن است نرخ کلیک ارگانیک یا CTR سایتتان افزایش یابد. اما تعداد افرادی که از شما خرید می‌کنند ثابت بماند و یا کاهش یابد. این یعنی با اینکه تعداد بازدیدکنندگان افزایش داشته اما نرخ تبدیل مشتری در سایت شما کاهش یافته است.

یعنی یک جای کار می‌لنگد!

اینجاست که باید ببینید مشکل از کجاست.

پس بررسی نرخ تبدیل در سایت مهم است. زیرا شما را متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت و ایرادهای موجود در سیستم می‌کند. در ضمن با بهبود نرخ تبدیل بعد از مدتی هزینه‌هایی که برای افزایش فروش صرف کردید کاهش پیدا می‌کنند.

بیشتر بدانید:15تا ازاصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل

عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت و بهینه سازی آن هستید باید بدانید که 6 عامل مهم در این بخش موثر هستند:


ارزش‌آفرینی: اینکه شما چه ارزشی برای مخاطب ایجاد می‌کنید اهمیت زیادی دارد. مشتری باید هزینه کند و در طرف مقابل می‌خواهد ببینید چه چیزی به دست می‌آورد. باید مشتری را توجیه کنید که در ازای هزینه پرداختی چه مزایا و ارزش‌هایی دریافت می‌کند.


مرتبط بودن: مخاطبان با پیش‌فرض‌های مشخصی وارد سایت شما می‌شوند و هر چه محتوا و ارزش پیشنهادی شما با انتظارات آنها مطابقت داشته باشد، راحت‌تر اقدام موردنظر را انجام می‌دهند.


شفافیت: هر چه ابهام پیام شما بیشتر باشد، احتمال از دست رفتن مخاطب نیز بیشتر است. ارزش پیشنهادی خودتان را کاملا واضح و شفاف بیان کنید تا مخاطب سریع‌تر اقدام موردنظرتان را انجام دهد.


اعتمادسازی: تلاش کنید تا منبعی موثق و معتبر باشید. اگر در سایت خود عواملی دارید که باعث بی‌اعتمادی می‌شود حتما آن را اصلاح یا حذف کنید.


جلب توجه: شما باید بتوانید به شکلی درست در همان نگاه اول توجه مخاطب را جلب کنید. اگر مواردی در سایت وجود دارد که باعث سردرگمی یا منحرف‌کردن توجه مخاطب وجود دارد باید آن را اصلاح یا حذف کنید.


ایجاد ضرورت: باید به مخاطبان‌تان بگویید چرا اقدام آنها در زمان فعلی ضروری است. محدودیت زمانی، تعداد محدود محصول، ایجاد انگیزه یا کد تخفیف زمان‌دار از مواردی است که می‌تواند این ضرورت را توجیه کند.

بیشتر بدانید:دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای بهینه سازی نرخ تبدیل از کجا شروع کنیم؟

1.  مجموع نرخ تبدیل‌ سایتتان را محاسبه کنید.
اگر نرخ تبدیل سایت خود را نمی دانید، قادر به بهینه‌سازی آن نخواهید بود. مجموع نرخ تبدیل سایت شما، تعداد افرادی است که کاری را که از آن‌ها می خواستید، انجام داده‌اند. مثلا شما قصد داشته‌اید که کاربران در خبرنامه سایت شما عضو شوند، بنابراین مجموع نرخ تبدیل، تعداد کل افرادی است که در این خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند. 


2.  نرخ تبدیل سایت خود را محاسبه کنید.
برای این کار کافیست تعداد کل مشتریان هدف خود را به کل بینندگان سایت تقسیم کنید. مثلا اگر هدف شما عضویت کاربران در خبرنامه سایتتان باشد و از  ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده سایت، ۱نفر در خبرنامه ثبت نام کرده باشند، نرخ تبدیل شما ۰/۰۰۱است. 
عددی که نرخ تبدیل سایت شما را نشان می‌دهد، به شما کمک می کند راه‌های مختلفی را برای بهبود آن امتحان کنید. در اینجا فهرستی از بهترین روش‌ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل را جمع‌آوری کرده‌ایم:


3. تحلیل ترافیک سایت
برای این کار باید گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را بر روی سایت خود نصب کرده باشید تا متوجه شوید ریزش مخاطب شما در چه بخشی بیشتر می‌شود و  ترافیک سایت شما کجا افزایش می‌یابد. مثلا ممکن است در دومین مرحله فروش محصول، کاربران از خرید انصراف دهند. توجه کنید که مقداری از ریزش مخاطب طبیعی است؛ اما شما باید به دنبال نرخ پرش‌های بالاتر از حد نرمال باشید.


4. تحلیل UI‪/UX
نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ تا حد زیادی به رابط کاربری و تجربه کاربری ارتباط دارد. گاهی بهتر است به جای آنکه از جایگاه مدیر سایت یا مدیر بازاریابی به تحلیل رفتار کاربران بپردازید، مانند آن‌ها رفتار کنید. وارد سایت خود بشوید و حواستان را جمع کنید تا بتوانید ایرادهای موجود را شناسایی کنید.

آیا می‌توانید چیزی را که به دنبال آن هستید به راحتی پیدا کنید؟ آیا منوی کاربری به درستی طراحی شده است؟ آیا گزینه فرخوان CTA (Call to action) سایت شما در معرض دید کاربر قرار دارد؟ آیا کاربر می تواند به راحتی به اطلاعات تماس با پشتیبانی دسترسی پیدا کند؟


5. پرسش از مخاطبان
یک راه موثر، پرسیدن از بازدیدکنندگان سایتتان است. پرسشنامه کاملی تهیه کنید و از طریق ایمیل برای بازدیدکنندگان سایت ارسال کنید. حتی می‌توانید این کار را از طریق دوستان و نزدیکتان نیز انجام دهید.


6. تهیه نقشه گرمایشی(Heat map)
هیت مپ نوعی تصویرسازی از اطلاعات است که میزان فعالیت کاربران را در هر بخش از سایت، به شما نشان می‌دهد. این نقشه می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید بازدیدکنندگان در کدام قسمت از سایت شما راحت حرکت می‌کنند و در کجا از حرکت باز می‌ایستند.
7. تولید محتوا
محتوا مهم‌ترین عامل در بالابردن مشارکت است و می‌تواند نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل، تولید محتوایی است که سرگرم‌کننده و مفید در کنار دکمه فراخوان (CTA) است.


8. ظاهر سایت
چشم‌نواز بودن سایت و نحوه ارائه محتوا، می‌تواند موجب نرخ تبدیل شود. استفاده از رنگ تاثیر بسیار زیادی دارد. می‌توانید در آزمون‌های آنلاین تعیین رنگ مناسب برای وبسایت شرکت کنید و رنگی متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید. مثلا برای شرکت‌های خدماتی منزل رنگ آبی مناسب است و بهتر است رستوران‌ها از رنگ‌های تند مانند قرمز استفاده کنند.


9. پیدا کردن مخاطب هدف : هر چند دوست داشته باشید مشتریان خود را افزایش دهید، نمی‌توانید همه را به استفاده از محصول خود، ترغیب کنید. بنابراین تمرکز خود را بر روی مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل خود بگذارید.


10. اجرای کمپین‌های تبلیغات هدفمند
یکی از مزیت‌های شناخت مخاطب حقیقی آن است که می‌توانید برنامه مدونی برای تبلیغات، تهیه کنید. بدین ترتیب به راحتی قادر به بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت خود خواهید بود. 


11. استفاده از پاپ‌آپ(pop up)
با وجود آنکه بسیاری از کاربران از تبلیغات پاپ‌آپ گریزان‌اند، این نوع تبلیغات تاثیر خوبی برای بالا بردن میزان بازدید از سایت شما و به تبع افزایش نرخ تبدیل دارد. می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف طراحی پاپ آپ، در فواصل زمانی مختلف محتوای تبلیغی مد نظر خود را به کاربر نشان دهید و او را به صفحه موردنظر هدایت کنید.


12.استفاده از دکمه فراخوان(CTA)
دکمه فراخوان گزینه ایست که هدف نهایی شما از تبلیغ را به کاربران اعلام می‌کند. جذاب بودن پیشنهاد، نوع بیان متفاوت و سودی که عاید کاربر می‌شود، در کلیک کردن روی این دکمه تاثیر دارد.

سخن آخر

مفهوم نرخ تبدیل فقط مختص بحث سئو نیست. بلکه در جاهای دیگری نیز استفاده می‌شود. اما در این مقاله بطور خاص به مفهوم نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. گفتیم که Conversion Rate چیست. این مقدار، درصدی از کاربران که یکی از اهداف سایت را برآورده می‌کنند نسبت به کل کاربران را نشان می‌دهد.

شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند چیست و چه خدماتی را ارائه میدهد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *